oskmar

Direktlänk till inlägg 4 januari 2018

Januari 20180104

Av Elsa Mårtenzon - 4 januari 2018 19:47

Ja men hur ska jag få tid att blogga?

I går hade jag främmande och i dag har jag haft främmande. Gårdagens inlägg skrev jag väldigt sent på kvällen, nära natt och det hade jag inte tänkt att det skulle bli nattjobb.

Dessutom har jag inte riktig hunnit lära mig om bilderna och den fick skippa då. Och inte har jag lärt mig i dag heller, jag har inte haft tid.

I går var det Malin och Michael som var här och i dag har Matti och hans familj varit här, ja och så var det kväll igen. Det är jätteroligt med främmande så det är inte det som är felet, felet ligger enbart hos mig.

 

Vädret i dag har varit gråmulet, men inget snöfall tack och lov. Det var 16-17 grader kallt i morse och nu klockan 20.15 är det 9 grader kallt och lika grå himmel som under dagen. Det är fortfarande lika snörikt och vackert på träden, men kommer det blåst då försvinner det på ett ögonblick.

 

Dagen namn är Alfred och Alfrida. I Bellvik har det funnits en Alfrida, född 1882, kalldes Frida och gifte sig till Lövvik, Tåsjö. Hon var syster till min mormor och i deras barndomshem föddes 17 barn. Det kan man kalla en barnaskara av stora mått! Det kan man läsa om på familj 31 i Bellviksboken.

 

Gårdagens namn glömde jag, det var: Rut, i Bellvik har det inte funnits någon Rut vad jag vet utan då får jag gå till Stenbacka. Det finns litegrann Stenbacka i Bellviksboken, för att de byarna var nära varandra. Ingen djupare forskning kring Stenbacka gjorde jag utan tog med det som dök upp under forskningen om Bellvik.

Ha en bra fortsättning på torsdagkvällen, vi ses!

 

Hjortronsoppa är gott, det tror jag ska bli min efterrätt i morron, Tallriken med soppa på bilden den åt jag upp förra vintern. (Korsord som synes,  är oftast mitt sällskap när jag äter och fikar).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards