oskmar

Alla inlägg den 5 januari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 5 januari 2018 13:31

Fredagen den 5 januari.

En sparsmakad färgskala omger mig i dag. Det är vitt och Grå/grönt det mesta jag ser.

Det flingar lite snö ur molnen och är väldigt lågt i "tak". Vinden tar tag i snön på träden ibland och det blir lite mindre på grenarna, men än hänger mycket kvar för det är svag vind bara. Tur det!

Jag håller mig gärna inne i stugvärmen för det känns grinigt ute i det grå/vita med den svaga vinden ändå.

Nu är klockan 14.00, det är 6,3 grader kallt, men trots att det är molnigt är det vackert.

 

I går ringde det en Rönnbergare från Härnösand, vars far bott i Nybäcken, han var intresserad av Bellviksboken och Nybäcksboken, en Rönnbergare, det innebär att vi är släkt med varandra.

I dag har en kvinna ringt från Östersundstrakten i samma ärende, hon hette Oskarsson, det innebär att jag är släkt med hennes man. Han är nämligen kusin till min far och hade bott i Arksjön tills Vattenfall började utbyggnaden av Ormsjöforsen och köpte fastigheterna av folket i Arksjöbyn. Två utrymda byar på grund av Ormsjödammen, Nybäcken och Arksjön, men som skulle kunnat bo kvar ändå, är min bedömning. Jätteroligt att prata med dem båda, som också har lovat att de kommer och hälsar på till sommaren. Tänk så många nya kontakter jag knutit med anledning av att jag skrivit de här båda böckerna, det är jätteroligt.

 

Dagens namn är: Hanna och Hanelle.

Hanna hette min mor och det är 109 år sedan hon föddes, den 22 maj här på Näset där jag bor. Hur såg den dagen ut här, det skulle vara spännande att veta? Det kommer jag aldrig att få reda på, men enligt hennes syster Ada som var åtta år yngre så hade morfar kört med häst på sjön till Rörström för att möta upp barnmorskan där. Det låter otroligt att det skulle vara möjligt  den 22 maj, men Ada sa att det hade de pratat mycket om morfar och mormor. Ja, det är ju 109 år sedan och klimatet har ju förändrats under årens lopp.

Ha en fin fortsättning på Trettondagsaftonen, vi ses!

 

Snön gör vad den kan i dag för att klamra sig fast på buskarna och träden. Hittills har den klarat sig bra och just nu ser jag att vinden avtagit och det är vindstilla.

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards