oskmar

Direktlänk till inlägg 10 januari 2018

Januari 20180110

Av Elsa Mårtenzon - 10 januari 2018 13:39

 

Äta bör man annars dör man! Ja, jag skulle nog kunna hoppa över ibland, jag är inte så hungrig alla gånger...

 

 

Hej igen!

I dag är det väldigt vitt när jag tittar ut. Det är tät dimma, jag ser inte ett dyft av holmarna på andra sidan sjön. Skogen är alldeles lurvig av rimfrost, det är vackert men sikten är starkt begränsad. Ja, jag ser så jag klarar mig ändå, det snöar inte och det är ju bra. Den varan har vi mer än gott om vid det här laget, det går inte att mäta eftersom den förflyttat sig ganska bra när det stormade i söndags. 

I morse var det 17 grader kallt, frisk luft utom dörren, det är härligt.

Nu när klockan är 14.10 är det 15,4 grader, inte så stor skillnad.

 

I dag har jag skickat i väg 4 böcker, till Härnösand och till Östersund. Det finns en del ännu som inte vet att de finns, utan har fått reda på det på omvägar, oftast på nätet. Om man googlar Elsa Mårtenzon bl a, men även på bloggen och på min sida på Facebook, så finns det upplysningar om dem.

 

I morron kommer det en del folk hem till mig, som jag förbereder mig för i dag.

 

Dagens namn är: Sigurd och Sigbritt, ingen kvinna med det namnet har bott i Bellvik.

Men däremot en man med namnet Sigurd Wiklund, född 1901. De uppgifter jag fick fram om honom är, att han tidigt begav sig från Bellvik, han mönstrade på en båt och var sjöman till sin pensionering. Hans fasta bostadsort efter det var Malmö. Det är nog ingen som jag har sett, men jag tror att han är begravd i Dorotea, har ett svagt minne att jag sett hans grav där.

Ja, min Bellviksbok och Nybäcksbok fungerar som "upplagsverk" för mig i mångt och mycket, bl a när det kommer någon och vi börjar undra när den och den var född, av den äldre stammen. Då ids jag inte "bäges" utan tittar i böckerna.

Ha en bra fortsättning på onsdagen, vi ses!

 
 
Ingen bild

Gunnel

10 januari 2018 22:39

Ser smaskens ut det du har på tallriken. Bra att du äter nyttigt även om matlusten inte alltid infinner sig. Ses imorrn´!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards