oskmar

Alla inlägg den 17 januari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 17 januari 2018 16:19

Ja, inte blev jag ledsen över lite solsken i dag...

 

 

Hipp hipp det har vänt i dag, vädret alltså. När jag tittade ut i morse så var det lika mycket snö som fallit som i går morse och det blåste friskt. Men vid tolvtiden i dag började molnen skingras och det slutade med solsken och nästan klar himmel på eftermiddan, det var uppskattat.

Det finns mycket att köra ihop snön på här där jag bor, men ändå har jag jättehöga snödrivor vid det här laget och det verkar som att de måste flyttas, det är ju bara halva januari som gått hittills.

I Dorotea dit jag varit i dag var det jättehöga snödrivor också, det var länge sedan jag sett så höga drivor där, men där körde de iväg snön med lastbilar nu.

Nu är klockan 17.15, det är inga synliga stjärnor på himlen, tyvärr. Hoppas att det inte är på väg att bli snö igen.

 

Nyss ringde kvinnan från Östersund som fått böckerna i dag och talade om att hon var så nöjd med dem. Hon hade ju för det första trott att det var en häftad bok utan bilder och inte stort mer än ett häfte och så är det ju inte. Bellviksboken innehåller 358 sidor och många svartvita gamla foton och Nybäcksboken innehåller 200 sidor, mindre på grund av mindre och inte lika gammal by och färre boeende där, men med många svartvita gamla foton i den också.

Hon hade börjat läsa i båda och tyckte att det var intressant innehåll med många skildringar från bygden och om de som levt här. Det är alltid trevligt när de hör av sig och talar om att de är nöjda. Ja, egentligen är det ju ingen som hört av sig och klagat på dem heller och det känns ju bra.

 

Dagens namn är: Anton och Tony, i Bellvik fanns en Per Anton, född 1838, som enligt husförhörslängden flyttade till Norra Amerika 1888, se familj 40 i Bellviksboken.

Ingen med namnet Tony har bott här.

Ha en bra fortsättning på onsdagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards