oskmar

Alla inlägg den 19 januari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 19 januari 2018 15:37

 

Syslöjden i Bellviks skola i början av 1900-talet. I bakre raden längst till höger min mor Hanna, längst till vänster i bakre raden min moster Hilde. Jag kan se att mormor gjorde samma frisyr på dem innan de gick till skolan på morron. Som ni ser var det ganska avanserade broderier de gjorde i tidig ålder. Jag vet inte vilka de andra flickorna är, men skulle ju kunna ta mig tid och gissa om jag ser efter åldern på dem i boken, men det låter jag vara.

(Ber om ursäkt för bildens dåliga skärpa men utifrån den tid det var så är det väl föga förvånande.)

 

 


Än har det inte tagit slut, det faller vita flingor även i dag. Det har väl inte ökat på snötäcket så mycket än, men fortsätter det blir det nog ett antal cm ändå. Det var 17 grader kallt i morse och jag trodde att förutsättningarna för en snöfri dag var goda. Men icke, det började ganska tidigt att ändra sig. 

Nu är klockan 16.15, det snöar och är "lågt i tak". Termometern visar 12 grader kallt.

 

I dag hade jag sällskap vid elvakaffet. Samtalsämnena var skiftande, t ex det alltid återkommande i alla sammanhang, vädret, samt lite politik, lite på ytan, vi delar inte alla åsikter därvidlag och därför tar vi det bara lite ytligt. Det är onödigt att gå för djupt i diskussionera då, men alla har rätt till sina åskikter och det håller vi på båda två och försöker inte omvända varandra.

 

Dagens namn är: Henrik, Streims som köpte en gård i Bellvik 1963 hade en son som hette Henrik och som vistades i Bellvik alla somrar när han var barn och delvis i vuxen ålder.

Det har funnits minst tre Hinrik, som är väl en variant av Henrik, två på den gård där jag bor, under tidigt 1800-tal, även en Henrik till under 1800- talet. Samtliga finns omnämnda i Bellviksboken.

Ha en trevlig fredagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards