oskmar

Alla inlägg den 27 januari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 27 januari 2018 16:48

Så här ser böckerna ut, om du går in på "presentation" till höger på första sidan så kan du läsa några rader om dem. Jag kommer framöver, när jag får tid, att skriva innehållsförteckningen i böckerna där. Då ser man innehållet i dem från början till slut

 

Dagen har varit väldigt tyst och lugn, inte ens vädret har varit särskilt händelserikt och det är jag bara glad över.

Det är desto mera händelser ute i stora vida världen, men de flesta av de händelserna avstår jag gärna, som innebär våld, krig och terror, bland annat.

Det snöade på förmiddan men bara lite fluffsnö, den har jag inte brytt mig om, det får vara tills nästa påfyllning kommer. Och påfyllning kommer vi att få som det syns. Jag trodde att det skulle bli solsken i dag eftersom jag såg både måne och stjärnor under natten, men icke sa Nicke. Det var lite blå fläckar på himlen vid elvatiden men det kom av sig illa kvickt.

Nu är klockan 17.35, det är 6,3 grader kallt och himlen är helmolnig, runt om.

 

Dagens namn är: Göte och Göta. Göte har jag delat 60 år med innan han lämnade jordelivets vandring. Jag märker varenda dag att han är borta, en del dagar mer saknad än andra. Men jag är ju realist och är väl medveten om att livet har en ände för oss alla, ingenting vet vi så säkert som just det. 

Det har funnits två personer med namnet Göta, den ena var gift med min morbror Algot, se familj 105 i Bellviksboken.

Den andra Göta var dotter till Erhard och Ester, se familj 93 i Bellviksboken.

Även i Nybäcken fanns det en med namnet Göta, född 1908, se Nybäcksboken familj 23.

Om du får funderingar på varför jag tar med namnsdagar från Nybäcken, så beror det ju på att jag skrivit en bok om Nybäcken också och har därför en hel del vetskap om även den byn. Just därför kommer det även små glimtar från Nybäcken, som var min morfars födelseby.

Ha en bra fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards