oskmar

Alla inlägg den 2 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 2 februari 2018 14:19

I det här huset bor jag! Bilden är sedan 1920-talet och har varit en sväng till Amerika och sedan hamnat i Hoting hos en släkting till Anna Nilsson, som utvandrade 1905, då 27 år. Hon var en ungdomsvän till min mormor, därför hade Annas släkt skickat det här kortet till henne för att hon skulle få se hur Isak och Tekla hade renoverat huset. På baksidan av kortet har det beskrivits för Anna vilka som är på bilden, de är uppräknade så här: "Ada lillbarnet till Tekla, Tekla, samt en flicka åt Lasse Wiklund, Teresia, en flicka åt Lovisa Wiklund, Delila, Erik Näsström, samt Isak till vänster." (Gubbarna sitter på bron)

Jag fick kortet för några år sedan av Anna Greta Lövqvist i Hoting, Annas släkting som fått kortet från Amerika av Annas barn. För mig är det ett värdefullt minne, men efter mig är det väl ingen som bryr sig. 

Huset uppfördes 1817, nästan 100 år före morfars renovering av detsamma.

 

 


Jag blev glatt överaskad i går kväll när jag tittade ut genom fönstret vid niotiden och såg fullmånen, oväntat efter en helgrå dag.

I morse var det nära 17 grader kallt och fläckvis blå himmel. Solens uppgång bjöd på ett glänsande guldskimmer mellan trädstammarna, så vackert. Den blå himlen kom inte att bestå så länge förrän det kom en ymnig snöskur. Vid elvatiden slutade snön falla och det började klarna. Det blev en kallsnåig solskensdag till slut.

Nu är klockan 15.00, det är 13,5 grader kallt och nästan helblå himmel.

 

Så var det helg igen, för mig kan det lika gärna vara måndag, det har ingen större betydelse. Jag råder ju över mina dagar helt själv och gör lite som jag vill med dem. Förutom när det snöar för det måste jag ju ta tag i förstås, annars är jag ganska fri att bestämma över mina dagar. Men jag har full förståelse för dem som längtar efter helgen. När man jobbar är det skönt med "vila" inför nästa arbetsvecka och att få umgås med sin familj.

 

I dag är det Kyndelsmässodagen. Det fick jag googla på för att veta mera: Kyndelsmässodagen är en festdag under kyrkoåret, till minne av när Maria efter 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. Så nu vet jag det. (Google är bra)

Ingen namnsdag i almanackan idag.

Ha en trevlig fortsättning på fredagen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards