oskmar

Alla inlägg den 5 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 5 februari 2018 13:42

Det här är diket efter vägen till Knackaitorpet under hösten 2017. Bräddfyllt med vatten efter allt regnande under hösten. Men trots allt regn då så har det snöat över alla bräddar sedan det blev vinter. Och än är det bara början på februari, hur kommer snösmältningen sluta när det blir vår?

 

 

 

Det var strax över 20 grader kallt i morse och jämngrå himmel. Det blev trevligare himmel på eftermiddan, med mycket luckor i moltäcket, till och med ställen där man kunde ana solen.

Jag har varit ute ett tag och petat i drevsnön sedan förra veckan och det var grinkallt om näsa, öron och händerna, fick gå in och ta på mig en mössa till slut och varmare handskar.

Nu är klockan 14.25, det är 15 grader kallt, solen tittar fram lite försiktigt och himlen blir mer och mer blå.

 

Jag förvånas mycket över allt hat jag läser på nätet, hur orkar människor hata allt och alla hela tiden? Förvånas också över delningar som görs, med braskande rubriker, med lögner och överdrifter för att få igång hatet. Då tänker jag, men har du verkligen kollat källan, eller överhuvudtaget läst artikeln i fråga innan du går igång? Det kan vara hur verklighetsfrämmande som helst och fullt med sånt som är jättelångt ifrån fakta.

De mesta hatkommentarerna kommer ju från en viss svans, som gör allt vad som står i deras makt för att svartmåla Sverige. Det är inte svårt att förstå vad de vill vinna på det om man försöker sätta sig in hur de fungerar på riktigt. Gör det! Jag tycker att det är ondskefullt att svärta ner sitt eget land med lögner och fulheter.

 

Dagens namn är: Agata och Agda, ingen Agata har funnits i Bellvik eller Nybäcken.

Men en Agda föddes i Nybäcken, 1901 i en syskonskara på nio. Familjen flyttade till Bellvik 1901, strax efter Agdas födelse, enligt församlingsboken. Agda flyttade till Stockholm som ung flicka och där blev hon kvar. (Var det nån smitta som drabbade flickor i Bellvik, eftersom många hamnade där?)

Jag har berättat om den familjen på nummer 69 i Bellviksboken.

Ha en fin fortsättning på måndagen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards