oskmar

Alla inlägg den 9 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 9 februari 2018 15:37

 

Nästa vecka är det fettisdag och kamsdags, mums. På sidan "Tåsjö förr och nu" har det varit frågor och svar i massor om kams. Och byte av recept och alla verkar ha olika recept, en del "konstiga", tycker jag med kryddpeppar och lök i. En del säger att kams och palt är inte samma sak. Men jag kommer alltid att säga kams för det har det alltid hetat i Bellvik. De som har delgett sina recept har varit många gånger såna som jag gör, men de har kallat dem palt. För mig är det kams och kommer alltid att vara. Jag misstänker att en del tycker att det låter "finare" med palt.

(Kryddpeppar och lök har jag i kroppkakor.)

 

 

 

En helgrå dag, inte en minsta strimma av blått på himlen på hela dagen.

Det var 8 grader kallt som mest i morse, men det har inte snöat trots få grader.

Nu är klockan 16.15, det är 3,7 minusgrader och nu har molnen börjat flytta på sig i nordlig riktning litegrann, men inte så att det klarnar. 

 

Jag har massor med rävspår på gården och omkring huset. Vid fönstret där jag sitter nu går snön högt upp mot huset och det verkar som att den stått utanför och tittat in, som det syns på spåren. Det är nog på kvällen han gör det, när han är här för att kolla om jag slängt ut något ätbart. Nästan varenda dag slänger jag ut något men ibland hinner skatorna före. Jag tror att de sitter i träden och väntar in när det kommer något ätbart, ibland hinner jag knappt in förrän de är här och tar det. Ibland är det för stora stycken och då går de bet.

 

Jag har bakat fikabröd i dag. Ett recept åkte in i spisen illa kvickt med en bister min från mig, inte lyckade, trots att det står "läckert bakverk". Man ska nog inte lita på recepten som klipps ur tidningar, det är de bakverken som inte blir så bra och inte håller det som lovas. Men de går att äta.

 

Jag har sett ett jättebra program i dag från mötet i Davos. Mycket intressant och lärorikt om världsekonomin. Det skulle jag gärna se en gång till. Oj vilken ojämlik värld vi lever i! Huvva, huvva!

 

Dagens namn är: Fanny och Franciska. Äh, vad konstiga namn, åtminstone har de inte varit aktuella i Bellvik eller Nybäcken. 

Det närmaste jag kommit Fanny det är ju i Ingmar Bergmans film, "Fanny och Alexander". Den var bra och jag skulle gärna se den en gång till, missade delar av den när den visades i vinter. Men missade den inte när den var ny och gick på TV:n.

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards