oskmar

Alla inlägg den 10 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 10 februari 2018 15:24

 

Ja, bilden ger inte rättvisa åt den himmel jag såg i morse, den var mycket, mycket rödare. Skulle kanske använt kameran istället. Mina besök av räven syns ganska tydligt i alla fall.

 

 

I morse glödde himlen i det rödaste rött.

Det påminde mig om när jag var barn och var med pappa i smedjan, dåå han trampade på ässjan för att få luft till kolen så att de glödde när han skulle elda järnet hett och göra det lätt att smida på- ja, vad hette det nu då? Det kommer jag inte ihåg, men där lade man det glödgade järnet och slog med smedhammaren fram den "modell" man ville ha. Smedstädet hette det!

 


Barndomsminnen är underbara, även de som härrör sig från smedjan. Jag ställde tusen frågor till pappa i såna sammanhang, men det var inte många han "orkade" svara på, bara en del av dem.

En liten utvikning från vädret, men det skulle vara en liknelse med morgonens himmel som var sagolikt vacker.

Det var 4-5 grader kallt i morse. Det blev ingen solig dag, trots vacker soluppgång. 

Nu är klockan 16.00, det är 4,5 minusgrader och himlen är fortsatt grå, förutom att det klarnar litegrann i sydost.

 

Jag har gjort litet av varje i dag, bland annat fållat upp ett par jeans. Inte det lättaste i dagens läge att hitta ögat på synålen, därför tog jag väldigt lång tråd så att den skulle räcka länge, helst till hela sömnaden. Då kom jag att tänka på när jag inte var stort mer än barn och skulle sy i knappar och gjorde samma sak och sytråden bara tjorvade. Då sa mamma:  

"Nu gör du som när gamkärn skull kappsy med skräddarn. Gamkärn tog så lång sytrå att han feck kryp opp genom murn för å dra åt stöngne".

Ja, där kom det också ett barndomsminne. Det fladdrar många sådana genom min skalle om dagarna i min ensamhet. Egentligen är jag inte så ensam då, jag delar ensamheten med mina minnen.

Ha en fortsatt bra lördag, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards