oskmar

Alla inlägg den 11 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 11 februari 2018 17:05

Från den här gården någonstans i Jämtlands fjällvärld, har många Bellvikdagsbesökare köpt getost och getmese. Det lantbrukarpar som bodde på gården var här i alla år och sålde sina produkter. De hade jättegod ost och mese och det var lång kö till deras försäljningsstånd, till och med långt innan de hunnit börja sälja. 

 

 

Inget solsken i dag heller. Det har singlat lite flingor i luften, men nästan omärkbart. Det började blåsa på i morse men det avtog rätt så omgående. I morse var det 4-5 minusgrader, rätt lagom om det inte faller massor med snö.

Nu är klockan 17.30, det är 4,8 grader kallt och fortsatt grå himmel.

 

I dag har jag varit till Hoting på Musikkafé, till förmån för barncancerfonden. Det var uppträdanden med dans och sång av Kulturskolan, med barn från Hoting, Tåsjö, Backe och Strömsund. Samt sång och musik av Matti Norlin och Hans- Erik Jansson.

Jag måste ju erkänna att det var min systerson Matti som var dragplåstret för mig, men alla var duktiga. Hans-Erik hade jag aldrig hört förut, han var jätteduktig. Matti och han är ju uppvuxna i Hoting och har väl i något skede förr varit bandkompisar, ev var det i Wizzards - tror jag de hette.

Simone var också där med zumbadansare från Dorotea.

Det var ett välfyllt Folkets Hus i Hoting. Som jag förstod det hela var det två familjer som var och har varit arrangörer i fyra år för detta. Båda är drabbade och gör detta för sina barns skull och för att dra in pengar till Barncancerfonden. De hade bakat massor med fikabröd själva, en av dem som jag pratade med hade bakat 10 sorter, goda bakverk var det också. Summan till fonden i dag blev 13 000 kronor. Bra gjort!

 

Dagens namn är: Yngve och Inge, ingen med namnet Inge i varken Bellvik eller Nybäcken.

Däremot Yngve, född 1924 i Bellvik, som var till stor glädje för mig när jag skrev både Bellviksboken och Nybäcksboken. Han hade hästminne och var mycket duktig att berätta om forna tider. Dessutom var han riktigt intresserad och tyckte att det var jätteroligt att delge sina minnen så att de kom på pränt. Han hade även bott i Nybäcken en tid, hans fru var född i den byn, men med rötter i Bellvik också. De flyttade till Hoting så småningom, men hade sommarställe i Bellvik där de tillbringade sina somrar i många år. Jag har berättat om dem på familj 81 i Bellviksboken och familj 34 i Nybäcksboken.

Gårdagens namn glömde jag som var Iris, men jag känner inte till någon med det namnet.

Ha en bra fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards