oskmar

Alla inlägg den 12 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 12 februari 2018 16:02

Ser du den bleka morgonmånen ovanför träden, det gör jag. Inget månsken nu men för ca två veckor sedan såg jag den månbilden, synd att den syns så dåligt på min bild, men håll till godo ändå.

 

Äsch vad jag blir less på snön denna vinter! Från i morse har det snöat och hade nog börjat under natten vad jag kan förstå. Inga mängder i dm, men i flera cm, tur att den är lätt. Jag har skottat en omgång därför att jag vågar inte spara så att det blir för tungt, men resten tar jag nog i morronbitti. Jag hoppas att det ger med sig snart, men det finns ingen chans att molnen skingras som det ser ut.

Nu är klockan 16.30, det är 6,7 grader kallt och just nu snöar det inte.

 

Nä, nu har jag börjat med för många saker på en gång och blir alldeles "huvvegör", brukade farmor säga. Hon översatte aldrig ordet men jag skulle tro att, hon tyckte att det blev för rörigt i skallen med många olika saker på samma gång, det blir svårt att prioritera då. 

Bland annat har jag börjat förbereda texter till två visor om Nybäcken, som Matti och Mikael ska ha klara så fort som möjligt. Jag plockar ut fakta ur Nybäcksboken och försöker hitta lite roligheter också från byn. Till helgen ska Maria komma hit och vi ska göra verserna tillsammans på mål, Maria är nog mer musikalisk än vad jag är, det ska ju gå att sjunga dem också. Vi gjorde texten till två visor om Bellvik också för några år sedan och de finns ju på Mattis reportoar och Mikaels, ibland, de går att sjunga, Matti gör melodierna. Vi får se vad vi får till...

 

Dagens namn är: Evylina och Evy, ingen Evelina vad jag kan komma ihåg. 

 

Men Evy, född 1926, dotter till Jonas Brynolf Hedberg, född 1899 från Ormsjö och Emelinda Teresia Johansson, född 1902 från Bellvik. Modern blev tidigt änka med tre små barn. 

Hon hade kafe`, var en duktig sömmerska, samt postföreståndare i Bellvik så länge vi hade poststation här. Evy bodde med sin familj i Stockholm. Jag har berättat om dem på familjenummer 92 i Bellviksboken.

Ha en fortsatt bra måndag, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards