oskmar

Alla inlägg den 19 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 19 februari 2018 15:40

Det blev kanelbullar i dag, ibland blir det andra sortes bullar men alla äts upp.  

 

 

Det snöade på fram till elvatiden, sedan skingrades molnen och solen kom fram, En härlig dag blev det.

Tänk vad lite solsken kan vara vederkvickande, den gör verkligen susen. Utan den så fanns ju ingenting, om vi inte ser den jämt så finns den ju bakom molnen i alla fall.

Nu är klockan 16.20, det är 8,7 grader kallt och fortfarande solsken, fast nu har den fått sällskap av en del moln.

 

I dag har jag haft en bullbakande dag och det tar ju lite tid i anspråk. Göra deg, jäsa, baka ut, jäsa och grädda. Och sedan ska de ju kallna och paketeras också, men det är värt all tiden med hembakt i frysen, bra att ha på lut.

Nu har jag gjort en gryta kålkalops som står och puttrar på spisen och då passar det bra att få till några rader här tills den är klar.

 

Förra veckan såg jag ett TV-program som gjorde mig lite avogt inställd till en person som jag verkligen beundrat och jag har gärna suttit och sett de program han deltagit i. Men den här gången sjönk han en hel del för mig. Är man bildad och till och med professor tycker jag att, man inte ska visa ett öppet förakt och hånflina åt en annan inbjuden till programmet, det var plågsamt att se tycker jag. Man kan ju inte gilla alla, men det var ett fult uppförande inför en stor TV-publik.

 

Dagens namn är: Gabriella och Ella, ingen med det första namnet har bott i Bellvik.

 

Men Ella Nilsdotter, född 1750, föddes på den gård jag bor på. Hon var barnbarn till Bellviks förste nybyggare, Mattes Bellvik. Sedan Ella gift sig flyttade hon med familj efter två år till Laxbäcken, Vilhelmina. Uppgifterna finns i Bellviksboken.

Ha en bra fortsättning på måndagen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards