oskmar

Direktlänk till inlägg 17 mars 2018

Mars 20180317, inte mycket sol i dag

Av Elsa Mårtenzon - 17 mars 2018 15:41

Förra lördagen när Tim och Freja var här hade de med sig lillskotern och Freja tyckte det var kul att köra mellan snödrivorna på gården.

(Det tog ca tre timmar att få hit bilden.) 

 

 

 

Denna dagen har solen för det mesta hållit sig undan, små stunder har jag sett den men inte helt tydligt. Det har varit en dag med ganska tät himmel, man får glädja sig åt dagarna före som har varit strålande.

Nu är klockan 16.15, det är endast 2,3 grader kallt, ordentlig skillnad mot i morse.

 

Jag blev väldigt överraskad när jag kom ner i köket tio över sex på morron och kände att det var så kallt inne. Det var 6,7 gader varmt i köket och på termometern såg jag att det var 31 grader kallt ute, men samtliga element var iskalla. När jag kollade på värmepumpen var displayen heldö på den. Jag gick och kollade om det gått någon säkring, inte i säkringsskåpet på övervåningen i alla fall. Sedan ringde jag Anders och han sa på en gång att det nog är en huvudsäkring ute i stolpen på gården som pajat. Tur att det hände en lördag så att Anders var hemma och tur att jag har en stor och rejäl vedspis. Det fanns ingen sån säkring hemma, måste skaffas från Hoting och klockan hann bli nästan tio innan han kunde skruva i den. Och på ett litet kick var elementen heta och spisen ännu hetare så jag har inte lidit någon nöd precis.

 

Efter det har Anders flyttat tonvis med snö, han hade med sig hjullastaren från Hoting och det tog bra det. Stor lastskopa och kraftig maskin måste det nog vara en sån snövinter, med flera meter höga drivor Men jag har fått sämre utsikt, jag ser mest bara jättedrivor, flera mer höga åt alla håll. Ja, man får väl hoppas att de tinar bort när det börjar våras och det gör det ju förr eller senare.

 

Dagens namn är: Gertrud, en med det namnet har vi haft i Bellvik och det var Herberts och Violas dotter, som bor i Gävle. Hon finns i Bellviksboken på familj 106.

Ha en fin fortsättning på lördagen, vi ses och hej då!

 

(Nu blir det spännande för mig att få in dagens bild, igår tog det ett par timmar igen.)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards