oskmar

Alla inlägg den 26 mars 2018

Av Elsa Mårtenzon - 26 mars 2018 15:30

En perfekt dag med solsken och himlen har varit intensivt blå. Det var 30 grader kallt i morse och det har inneburit en solig dag.

Nu är klockan 16. 20, (som blev 21.20, för jag glömde att publicera när jag ätit min middag) det är 5 grader kallt och några enstaka moln har uppenbarat sig därovan, men solen fortsätter stråla. En halv måne har placerat sig på himlen, blek och suddig, men kommer vid mörkrets inträde att vara skarpare i konturerna och med mera färg.

 

I dag har jag bakat matbröd, en ny sort, skulle inte förvåna mig om jag är missbelåten med resultatet. Har ett på kylning ute på brokvisten nu för avsmakning, men hur ofta är jag, icke belåten   när jag provat ett nytt recept?

Efter att jag ätit ska jag kapa ett par byxor jag köpte i Strömsund - tråkig sysselsättning.

Men riktigt bra när det är klart. Och stryka en hel hög med kläder. Försöker göra rätt för mig varje dag, vilket jag tror är bra för hälsan och fortsatt levnad.

 

Tråkig nyhet på radion i dag, att Jerry Williams har gått bort. Det trodde jag inte, han såg så alert ut när jag såg honom förra året. Honom har jag alltid gillat, hans riviga låtar och hans framträdanden, hans scenspråk och han har vikit av från mängden.

 

Dagens namn är: Emanuel, det namnet får mig genast att tänka på Manne Berg, som själv berättat om sitt liv i en liten bok innan han lämnade jordens vandring. Ingen lätt vandring, från barnsben och så gott som hela livet.

Hans mor var piga på en bondgård och bonden kunde inte hålla sina lustar borta från pigan- men det förnekade bonden och förnekade sitt barn. Oförlåtligt!

Nyåret 1900 ropades han in på en auktion för 25 öre om dagen på sockenstämman i Dorotea av Erik Johan Henriksson i Bellvik. En välgärning för den lille gossen och en liten inkomst för familjen Henriksson. Kvinnan i familjen var släkt med Mannes mor, kanske därför hon ville vara behjälplig,

när Mannes mor behövde stöd och hjälp med sin son som inte hade någon far som ville ta hand om honom.

Detta har jag berättat om utförligare i Bellviksboken på familj 37 och mera om Manne under "Olika människoöden" på sidan 302.

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

(Det funkade inte med bilden i går, därför gör jag inget försök alls idag.)

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards