oskmar

Direktlänk till inlägg 29 mars 2018

20180329, Skärtorsdag med solsken

Av Elsa Mårtenzon - 29 mars 2018 15:59

Åter en härlig solskensdag! Hoppas att det blir så i helgen också, det skulle vara skönt att sätta sig i solstolen för första gången i vinter. I dag har jag varit ute och gått i solskenet, bl a hälsat på Michael på Näsudden och vi stod ute i solen och oj vad den värmde skönt. 

Det var sjutton grader kallt i morse, en gnistrande morron. För att inte tala om vilken glimrande natt det var med månen och stjärnorna som lyste upp jorden, åtminston min del av den, jag ser ju inte längre på natten.

Nu är klockan 17.45, det är 14,5 grader kallt och solen strålar allt den förmår och mer därtill.

 

Det är riktigt roligt att se att påsken kommit igång på sjön i dag. Det har varit skoterfolk på Käringholmen som gonat sig i solen. Nu ser jag att de övergivit holmen, antagligen kört hem för att fixa en middag med familjen så småningom.

Jag ska äta dillkött i dag och så har jag gjort en efterrätt som kommer räcka hela påskhelgen för mig. Har även gjort inlagd sill på morron men den är ju inte klar att äta förrän påskafton. Det kanske blir ett par ägg också, det är ju påsk. Ja, lite annat också, jag äter för att överleva, men lever inte för att äta.

 

Dagens namn är: Jonas och Jens, ingen Jens i Bellvik eller i Nybäcken.

Men Jonas var ett vanligt namn förr och det har varit några med det namnet i båda byarna, jag nämner ett par av dem. 

Jonas Rönnberg, född 1877, som egentligen var från Nybäcken men enligt kyrkboken har han bott i Bellvik ett litet tag, men flyttade till Nybäcken för gott med sin fru, som var född i Bellvik.

Men jag kan ju inte undgå att nämna Jonas Henriksson, född 1819, som bott i huset som jag bor i och där min morfar var fosterbarn sedan han förlorat sina båda föräldrar som nio-åring.

Det har funnits flera med samma namn men som jag inte skriver något om, en del av dem födda på redan på 1700-talet.

 

Ha en riktigt trevlig Påsk! Vi ses!

 

 
 
ingalill

ingalill

30 mars 2018 16:07

Önskar dej en lugn o skön Påsk!!!

http://gävle

Elsa Mårtenzon

31 mars 2018 15:45

Detsamma önskar jag dig Ingalill!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 23 mars 17:09

  Men kolla, det var nära att vi skulle få solsken idag, men det blev inte mer än så, sen tog molnen överhanden.      Ingen sol idag, men plusgrader, annars i stort sett helgrå himmel. Jag hoppas solen sparar sig tills påsken, om än jag bar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards