oskmar

Alla inlägg den 1 april 2018

Av Elsa Mårtenzon - 1 april 2018 14:20

 

Äta bör man annars dör man, sägs det. Och äter det gör man ju varje dag, även jag.

 

Hej igen! Påskdagen har varit lika solig och grann som flera dagar innan, otroligt men sant. Vem hade vågat tro att det skulle bli en så solig och fin påsk, inte jag i alla fall. Mest vanligt har det ju varit att man fått en eller högst ett par dagar och nu har det här vädret pågått i flera dagar i rad, det började ju redan under tidiga påskveckan. Det är bara att glädjas åt det och ta det tillvara.

Det var 21 grader kallt i morse och inte ett moln på himlen. Under natten sken fullmånen lika stort som solen gjort i dag. Men med en stor skillnad förstås, solens strålar värmer men det gör inte månen.

 

Det har varit lugnare, tystare skotertrafik i dag. Det har varit folk på Käringholmen, men ett annat gäng kanske eftersom det inte körts så mycket.

Jag har suttit mot ladugårdsväggen och njutit av solens strålar, slumrat ibland och läst ibland. Jag kunde inte sova så bra idag som igår, ändå gick jag till sängs kvart i ett i natt och vaknade redan kvart i fyra i morse. Så har jag alltid fungerat, ju senare jag lagt mig ju tidigare har jag vaknat, konstig ordning kan man tycka, men inget jag kunnat göra något åt.

 

Det har blivit oroligt på ett ställe till i världen nu, det började med en demonstration av palestiner härom dagen. Och som alltid mellan palestinier och israeler så brassas det på, det ena parten ska ju alltid "ge igen" flerfaldigt. Nu med många, många skadade och 15 dödade vid det här laget och än har vi väl inte sett slutet skulle jag tro. Jaa, vad ska man tro om detta eländes eländes fiendskap?

 

Dagens namn är: Harald och Hervor, ingen Hervor i Bellvik eller Nybäcken. 

Däremot har två med namnet Harald bott i Bellvik.

Den ene var Harald Wallin, född 1903, gift med Svea, de hade sju barn. Båda är nu hädangångna sedan många år och huset och gården står öde, förutom någon vecka under sommaren när en del barnbarn och barn befinner sig där. Det är många såna gårdar i Bellvik numera som det endast är en kortare sommarvistelse. Jag har berättat om Harald på familj 94 i Bellviksboken.

Näste Harald hette Backlund, född 1925, gift med Signe från Jämtland, de hade en son. Alla tre är nu borta från sin vandring på jorden. Gården har andra ägare och står inte tomt i dag, vilket är glädjande. Jag har berättat om Backlunds på familj 113 i Bellviksboken.

(Kan inte komma på någon mer med namnet Harald för tillfället, har en känsla av att det funnits någon till.)

Ha en fin fortsättning på påskdagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards