oskmar

Alla inlägg den 6 april 2018

Av Elsa Mårtenzon - 6 april 2018 15:02

Eftermiddan blev mycket bättre! Morgonen och förmiddan snöade det igen och var noll sikt. Det slutade vid elvatiden och nu skiner solen och har gjort det sedan ca halvtolv.

Det blåser ganska bra och då är det tur att det är plusgrader för snön ligger still, förutom i morse då flyttade den på sig i "blåsväre".

Jag har varit ute och skottat sur och tung snö som klibbat fast på snöspaden, inte så lättsamt precis.

Nu är klockan 15.45, det är 2,5 plusgrader och takdropp. Himlen är blå nästan runt om och solen skiner.

 

I gårkväll såg jag sista avsnittet på SVT:s: "Länge leve demokratin". Jag önskar att varenda kotte hade sett den programserien, allra helst de som tror att demokrati det har vi för evigt sedan den är införd. Vi har haft demokrati i Sverige i 100 år och jag hoppas att folk idag vet vilka som var mest emot när det skulle införas. Inget kan vara mera fel än att den skulle finnas för evigt, det är något man måste vara sååå rädda om för att få behålla. Det är lätt att den försvinner på det det mest fasanfulla sättet, till och med Hitler blev demokratiskt vald och alla vet väl vad det innebar. Jag bävar för alla dessa "rörelser" som uppstår och som kan bli politiska partier som snedvrider skallen på folk, det har vi många exempel på i Europa numera. Det fanns en tid när vi inte trodde att något sådant som andra världskriget med dess fruktansvärda följder, skulle kunna bli verklighet igen. Men hur är tonen idag i Europa och över världen med allt hat och hatmobben som föraktar det  mesta utom sig själva?

I går visades i programmet bl a, ett försök till intervju av Jan Scherman, som varit programledare för programserien, i Almdalen förra sommaren. Då rann tårarna på mig, han försökte intervjua en från Nordiska Motståndsrörelsen = NMR, nazister i Sverige. Han fick ett nej till svar när han frågade om han fick ställa en fråga. Varför frågade Scherman: "Därför att du är jude", svarade vederbörande. En annan av samma sort sa judesvin åt honom. Hur kan detta vara vanligt förekommande i dagens Sverige efter allt som hände från 1939 till 1945? Fruktansvärt! Dessa människor i NMR, vad är det för fel på dem??? Jag ryser!

 

Dagens namn är: Vilhelm och William, nej, jag kan inte komma på att det funnits några med de namnen i varken Bellvik eller Nybäcken.

Ha en fortsatt bra fredag, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards