oskmar

Alla inlägg den 16 april 2018

Av Elsa Mårtenzon - 16 april 2018 16:16

Ännu en härligt solig dag! Inte ett moln och omkring 10-12 grader varmt i skuggan. Så har hela dagen varit, inget att klaga på och nog kan man väl säga, att nu är våren på väg.

Jag har varit ute och gjort diken i snön och isen för att leda bort vattnet, det tinar rätt så bra nu, men får inte gå för fort heller.

Jag tog med mig radion i dag när jag intog platsen i solstolen, jag har lyssnat på budgetdebatten i riksdagen.

Det blir inte mycket uträttat såna soliga dagar och jag tänker: "äh, jag gör det när det blir dåligt väder."

Nu är det sen eftermiddag och termometern visar 10,5 plusgrader i skuggan och fortfarande inga moln.

 

I morse på nyheterna såg jag en skrämmande rubrik, jag kommer inte ihåg exakt hur den löd. Det handlade om en rektor i Ludvika och hans farhåga, där NMR= nazister, stod utanför hans skola på dagarna för att rekrytera skolelever till sin organisation.

Jag frågar mig, har inte mor- och farföräldrar och barnens föräldrar berättat om det hemska som hände under andra världskriget med Hitler och nazisternas framfart?

Jag har så många år på nacken att jag har rätt så klara minnen från den tiden kriget pågick i vår omvärld. Jag minns hur spänd morfar var när han lyssnade på nyheterna varje dag, då skulle man sitta stilla och vara tyst så att han inte blev störd. Jag har också minnen från när gubbar på byn kom och hälsade på, jag minns allvaret i deras samtal när de pratade om kriget och att de kände ängslan över att Hitler skulle göra detsamma som han gjorde med Norge och invadera även Sverige.

Kan man inte berätta noggrant och väl om denna tid och dess fasor så att, barn och unga inte kan lockas av dessa nazister, att de förstår att ta avstånd från dem helt och hållet. Måtte det lyckas och att de förstår vilka skrämmande planer de har! Och att de anser att alla människor har inte samma värde oavsett vilka de är. 

 

Dagens namn är: Patrik och Patricia, ingen Patricia känner jag till. Men en med namnet Patrik finns det i byn och de är den enda unga familjen som finns här i dag och de har två barn, vilket är glädjande för det är verkligen tunnsått med unga familjer numera.

Det finns även en annan Patrik med anknytning till Bellvik, hans far bor här och jag ser hans bil här ibland när jag kör förbi.

Ha en riktigt fin och solig eftermiddag och kväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards