oskmar

Alla inlägg den 17 april 2018

Av Elsa Mårtenzon - 17 april 2018 16:03

Helt perfekt väder i dag också! Men är det här sista dagen på ett tag nu, det verkar så?

Inga moln alls i dag heller, bara strålande sol och 10- 12 grader varmt i skuggan.

Nu är det sen eftermiddag och det är 10 grader varmt i skuggan, inga moln bara sol.

 

Jag har gjort mitt månatliga besök på läkarstationen i dag och handlat för veckan, allt väl. Utom geggig grusväg, tur att vi är vana, men svårt att kliva i och ur en helskitig bil utan att man blir geggig själv. Det är dessutom svårt att borsta bort och man kan ju inte tvätta kläderna varje gång man kört bil, då nöter man ju ut dem i tvättmaskinen och de blir urblekta och fula.

 

Apropå andra världskriget som jag skrev om igår så måste jag berätta en historia som jag vill kalla sorglustig. 

Ulla Märta och Inga Greta brukade invänta varandra varje morron på väg till skolan. Ulla Märta brukade stå kvar vid vägskälet eftersom det var raka vägen ner till skolan därifrån. Men den här morgonen hade hon en stor och tragisk nyhet att berätta för Inga Greta och sprang därför emot henne efter landsvägen. 

När de möttes sa Ulla Märta med andan i halsen: " Ha du hört att tyskarna har gått in i Norge i natt"?

"Men va ä det, katta vor ha onge i natt?! (översättning, Vår katt har fått ungar i natt.)

 

Det här berättade Inga Greta för 3-4 år sedan när hon hälsade på mig och skrattade gott åt den jämförelse hon gjorde med invasionen av tyskarna i Norge och att deras katt fått ungar.

Och jag skrattar också gott åt historien än i dag när jag tänker på den och ser bilden klart och tydligt av de två skolflickornas möte på väg till skolan och deras upphetsning över de aktuella händelserna.

 

Dagens namn är: Elias och Elis, oj så många med de namnen som funnits i både Bellvik och Nybäcken så nämner jag bara två.

Rakt ovanför där jag bor på översidan av landsvägen bodde det en med namnet Elis, född 1902 i Bellvik, gift med Dagny, född 1909 i Nybäcken.

I Nybäcken fanns det en Elias, född i Nybäcken 1885, gift med Augusta, född, 1886 i Västertåsjö. De två var för övrigt föräldrar till Dagny ovan.

Ha en fin fortsättning på tisdagen,  vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards