oskmar

Direktlänk till inlägg 30 april 2018

April 20180430 en solskensdag

Av Elsa Mårtenzon - 30 april 2018 15:02

Hej på Valborgsmässoaftonen!

Det har varit en riktigt grann dag med sol från en nästan molnfri himmel. Av och till har det seglat något moln förbi solen och skymt den, men nästan hela tiden har den varit ostörd. Jag tog med mig radion och satte mig i solstolen, men "orkade" inte mer en och en halv timme, jag blev less helt enkelt.

I morse var det frost på marken igen och under natten månsken och stjärnor.

Nu är klockan 15 45, det är 6,7 plusgrader i skuggan och solen fortsätter stråla.

 

Jag har kunnat ta de första tagen med krattan på förmiddan i dag, det har torkat upp bra nu. Det är ju ett vårtecken om något, krattningen alltså.

 

Den 26 april, förra veckan, var det 32 år sedan vi flyttade på Näset, från Hoting. Då kom jag hem, ingenstans har jag trivts och känt mig så hemma som här. Jag föddes i det hus jag bor i nu och där har jag mina rötter, trots att jag flyttade härifrån redan när jag var sju år. Har inte ångrat en dag att vi flyttade hit för 32 år sedan. Mina barndomsminnen härifrån sitter som gjutna i min hjärna och de lever i mitt huvud nästan varje dag och flera gånger under dagen. Jag upplever händelser som att jag ser dem på film, vissa saker viktigare än andra och det kan vara små detaljer som kommer tillbaka som jag borde glömt efter alla år. Så är det med platser där man har sina rötter, tror jag.

 

Dagens namn är: Mariana, och visst har det funnits en med det namnet i Bellvik, men hon kallades för Maja, född 1904. Hon var yngsta barnet i en barnaskara på 12, alla i nära ålder som var vanligt på den tiden. Och när jag kollar i boken så ser jag att det är ett till två år mellan alla barnen. Kvinnor fick inte vara särskilt bekväma av sig på den tiden. Maja övergav Bellvik i sin ungdom för Stockholm där hon blev kvar under hela sin levnad. Många unga kvinnor  i Bellvik begav sig till huvudstaden i sin ungdom, gifte sig och blev kvar där. Jag har inte så god koll på vad de tog för arbete där, men en del blev väl hembiträden, som det hette då.

Ha en en trevlig Valborg, vi ses!

(Det gick inte att få in en bild i dag)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards