oskmar

Alla inlägg den 4 maj 2018

Av Elsa Mårtenzon - 4 maj 2018 15:01

 

Närmaste grannen, Knackaitorpet, från sjösidan.

 

 

Hej på fredagseftermiddan! De flesta ser framemot fredagkvällen, men det spelar i stort sett inte så stor roll för mig om det är fredagkväll eller tisdagkväll. Dit kommer man så småningom i livet, jag lovar.

 

I dag har solen lyst med sin frånvaro helt och hållet. Igårkväll och under natten regnade det, idag har regnet hållit sig undan.

Jag har varit ute och krattat litegrann och jag behövde inte svettas.

Nu är klockan 15.20, det är 10,4 plusgrader och ser ut fortfarande ut som jag beskrivit ovan.

 

I dag har vi fått veta att det i år inte blir något litteraturpris till Nobels minne. Ja, så kan det gå när inte haspeln är på. Och det har den verkligen inte varit. Jag undrar om de inte är lite skamsen ändå, vore konstigt annars?

 

Dagens namn är: Monika och Mona. Ja, det har vi haft i Bellvik och har. 

Monika har varit en trogen styrelseledamot i Bellviks Bygde och Intresseförening sedan den bildades och hjälpt till med Bellviksdagen och Allsången varenda år. Växlar sitt boende med Bellvik och Åsele.

En med namnet Mona har det också funnits i Bellvik, men lämnade byn tidigt i ungdomen för Svanabyn.

Och jag har en kusin som heter Mona, hon bor nu i Stockholmstrakten. Gör sig alltid en påhälsarsväng till sina forna hemtrakter under sin semester på somrarna.

 

Apropå Monika, jag ringde till hennes far en dag när jag skulle börja med Bellviksboken, ville fråga om jag fick komma dit och förhöra honom litegrann om tiden från förr. När jag beskrivit mitt ärende sa Ingvald: "Men nog är du sista entusiasten i Bellvik Elsa!"

Det tyckte jag lät lite roligt och kanske var han lite tveksam om boken skulle bli verklighet. Det blev den ju, men trots att han kanske tyckte att det lät liiite otroligt så nästa gång jag kom dit lämnade han mig 500 kronor som en första slant till boken, ett litet startkapital, sa han. Han sa också efter ett tag: "Jag hoppas att jag får leva tills den är klar!" 

Och det gjorde han, flera år så han hann läsa den både en och flera gånger. Ingvald var en mycket mysig äldre man och duktig berättare, till stor glädje för mig.

Ha en fortsatt bra fredag, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards