oskmar

Alla inlägg den 11 maj 2018

Av Elsa Mårtenzon - 11 maj 2018 15:42

  

I dag fyller mitt barnbarnsbarn Freja 5 år och i morron firar vi henne med ett kalas i flera timmar!  

 

 

När jag öppnade dörren kvart över sex i morse och klev ut på bron mötte mig en underbar doft av vååår, solen sken och fåglar kvittrade. Sjön låg blick stilla och några flagor is flöt utanför stranden. 

Ja, den bilden försvann ganska snabbt för redan klockan åtta var himlen full med moln och halv elva kom de första regndropparna. Mitt på dagen var alla himlens portar öppna och det skvalade hej vilt från ovan. 

Nu har det slutat regna och det svävar dimmoln över sjön. Det är så gott som bara en hinna av isen i flagor här utanför vid det här laget. Men på västersjön är det desto mer sägs det, det ser inte jag härifrån.

Vattennivån i sjön är nu väldigt hög och mera lär det nog bli.

 

Det var väldigt synd att isen tog med sig en brygga när den drog iväg väst över igår. Naturens krafter rår vi inte på. Den var förankrad i en flera ton tung stenkista, den slets loss från den och isen har stjälpt stenkistan. Bryggan ligger nu utanför gammelskolan tillsammans med isresterna där, tyvärr. Naturen går sin egen väg och då är vi små i de sammanhangen.

 

Dagens namn är: Märta och Märit, ingen med det senare namnet känner jag till härifrån. 

Däremot det första, Märta Erika Näsström född 1870 i Nybäcken, gifte sig till Bellvik och familjen bodde här hela livet.

Ha en bra fortsättning på fredagen, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards