oskmar

Alla inlägg den 15 maj 2018

Av Elsa Mårtenzon - 15 maj 2018 17:55

Hoppsan! Det blev lika bild som i går kväll märker jag. Men det är i alla fall en bild på tvärknix´n, här kan man gå torrskodd i vanliga fall nu räcker inga stövlar till. 

(Byter bild i morron kväll)  

 

 

 Hej igen! 

Ja, jag blir mer och mer omgärdad med vatten. Nu går vattnet ända till "tvärknix´n " mellan gården och sjön. Tack och lov för den "tvärknix´n", säger jag. Men jag är lite halvorolig för mitt vattenbrunn, det har nu blivit en ö där brunnen är och jag hoppas verkligen att det inte kommer att gå över den. Det är ju en kulle runt som är ganska hög men det är inte mer än ett par meter från vatttnet till högsta punkten nu där brunnen ligger, alltså längst efter marken ett par meter, knappt.

Det har varit jättevarmt och soligt i dag också och nästan hela tiden har sjön legat blickstilla. Det har varit 25-26 grader eller mera i skuggan. Lite fina sommarmoln har det varit, men de har inte alls stört solen det minsta.

Nu är klockan 19.00, det är 23 ,4 grader varmt i skuggan och på sjön rörs inte vattnet ett enda dugg. Spegelbilden är fantastisk med lika tydliga holmar i vattnet som i verkligheten.

Omkring björkarna är det nu en som en sky av fräsch försommargrönska, för nu har alla löven slagit ut. Och det så snabbt att man nästan sett med blotta ögat hur björkknopparna brustit.

Men trots den här värmen så har jag fortfarande stora snödrivor på och omkring gården. Men gräset det växer och det blir grönt omkring snödrivorna, så har jag inte upplevt att det varit förut.

Michael hade lagt ut bilder igår kväll på Facebook efter vägen mellan Nybäcken och och Röström och den var rejält översvämmad på flera ställen. Jag skulle då inte köra den vägen nu.

Jag har varit till Dorotea i dag men den vägen är inte alls påverkad eller hotad av några översvämningar. Tur det då, det går ju köra den vägen till Hoting också, men det blir ju lite längre.

 

Dagens namn är: Sofia och Sonja, ingen Sofia i Bellvik eller Nybäcken. 

Men Sonja född 1935, tror jag, i Bellvik. Bodde i Vilhelmina största delen av sitt liv. Men flyttade hem till sin bror i Bellvik efter pensionsåldern, eftersom hon då hunnit bli änka många år tidigare. Hon bodde här tills hälsan sa stopp. Hon och hennes bror var trogna tunnbrödsköpare hos mig

En dag när hon och Greger kom tll bagarstugan för att hämta sitt bröd, sa hon: 

"Nä du Elsa, nu har jag och Greger bestämt att du ska höja priset på ditt bröd, du tar alldeles för lite betalt." Och så höjde hon det med 10 kronor påsen.

"Och nu tar du det priset från alla!"

Jag gjorde som hon sa och ingen protesterade, alla kunderna var kvar.   

Ha en fin fortsättning på en vacker kväll, vi ses! Så vacker att ögonen tåras när jag tittar ut.

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards