oskmar

Alla inlägg den 28 maj 2018

Av Elsa Mårtenzon - 28 maj 2018 17:25

 

Jag blev mätt i dag också, för mätt...

 

Ojoj va varmt det varit i dag! Det har som mest varit 26-27 grader och svaga vindar från söder, det kunde fått fläktat mera för mig.

Det har varit lite lätta skyar på himlen men sol hela dagen. Marken på gården här har rämnat på flera ställen, riktigt djupa och breda sprickor. Det beror på att det är så torrt, här märks ingenting av att det varit massor av snö som tinat, den rann genom sanden fort som tanken den. 

Nu är klockan 17.40, det är 23,5 grader varmt i skuggan och luften står stilla känns det som. Nu är det nästan helt stilla på sjön, det blir en varm natt, men nu har jag hämtat fläkten, har glömt göra det i flera dagar.

 

Jag var ute och jobbade från morron men fick ge upp innan det var klart, det var för varmt. Jag har bland annat "tävlat i sågen" och upptäckte att det gick lättare än med sekatören. Jag har förstört flera sekatörer på för grova grenar, men snickarsvansen den stod pall den.

Jag har också klippt gräs i dag där det inte är för torrt. På vissa ställen knastrar det när jag går på gräset, där behövs ingen klippning.

 

Mitt på dagen fick jag ett icke bra besked, sedan har jag oroligt väntat hela eftermiddan på flera besked men inget har hörts än. Jag hoppas verkligen att det går bra och att beskedet som kommer blir lugnande. Är det inte det ena så är det det andra, men jag hoppas på det bästa den här gången också.

 

Dagens namn är: Ingeborg och Borghild, ingen med namnet Borghild känner jag till. 

Däremot har en med nmnet Ingeborg funnits i Bellvik. Hon hette Ingeborg Mariana Vexevidia, född 1888 i Bellvik. I Bellviksboken har jag berättat om familjen, nr 78.

 

Det har även funnits en Ingeborg till i Bellvik, född 1920 i Backsvedjan. Hon kallades Bojan och var ett av mina "intervjuoffer" när jag skrev Bellviksboken. Jag är så tacksam för alla berättelser jag fick när jag skrev boken, utan de äldre som hade varit med och i sin tur hört av äldre än dem, hade inte jag haft lika många berättelser att återge i boken. Jag har naturligtvis även berättat om Bojan och Amandus familj i Bellviksboken, familj 107.

Ha en bra fortsättning på måndagens afton, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards