oskmar

Alla inlägg den 2 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 2 juni 2018 20:17

De här blommar också minst två veckor tidigare i år...

 

Det soliga och fina vädret håller i sig och regnet håller sig borta. Marken rämnar mer och mer på gården och sprickorna blir djupare och bredare. Det är så torrt i jorden att den ryker om den.

Jag har en förhoppning om att det inte är enda sommaren som vi har nu, utan att vi har kvar lite för de kommande sommarmånaderna också.

Allt är ju alldeles för tidigt, rönnen blommar redan, liljekonvaljerna blommar och de brukar blomma lagom till midsommar.

Massor med blommor på lingonriset har jag sett i dag, men, om det inte kommer regn så blir det nog inte några bär, varken lingon eller andra. Det måste vara lagom av det mesta.

Nu är klockan 20.35, det är 16 grader varmt, inte ett moln på himlen. Vinden kommer från norr och är välkommen som svalka såna dagar.

 

Jag har nyss kommit från kyrkogården. Där var jag ensam i kväll. Har planterat på tre gravar och upptäckt att jag måste köpa mera blommor, för det fattas. Tyvärr blev en del blommor kvarglömda hos Gunnel i tisdags, skulle behövt dem i kväll för det var perfekt väder där och ingen mygg ännu. Annars brukar det vara ett riktigt myggställe, för att inte tala om "knort´n" när den säsongen kommit igång.

 

I dag när jag satt hos Lena och Ran och fikade upptäckte Lena något som rörde sig vid museiväggen i solen. Lena smög närmare för att ta en bild på, som Ran trodde var kaniner. När hon kom närmare såg hon att det var fem söta rävungar.

För ett par veckor sedan såg jag tidigt en morron när räven kom över gården och bar på något i sin mun, det var sina ungar den flyttade, hade nog blivit störd där den bott tidigare. Den känner nog att jag gillar rävar och vet att den är trygg under mitt museum. Jag bjuder den på mat varje dag, det är både makaronipudding, rökt fläsk, älgstek, mm mm. Idag har jag bjudit på vinbärskaka och tekakor. Den har ju stor familj och behöver lite hjälp från min sida.

 

Dagens namn är: Rutger och Roger, ingen utger Rutger känner jag till.

Men jag har en kusin som heter Roger, hans föräldrar var båda födda i Bellvik, flyttade och bodde i Umeå. De hade stuga i Bellvik där de tillbringade sina somrar så länge det gick. Jag brukade göra halt hos dem när jag var ute på mina cykelturer under semestern, vi hade mycket att prata om, det blev tomt efter dem.

 

Ha en skön fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards