oskmar

Alla inlägg den 13 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 13 juni 2018 18:32

 

Just nu är det här min utsikt...

 

 

I dag har det varit en mera vanlig svensk sommar med moln och sol ibland, ganska svalt, under 20 grader. Av och till har sjön varit spegelblank och det välkomnar jag när det är svalare.

Klockan är nu 19.20, det är 14,5 grader varmt och i det närmaste lungt på sjön. Vackra sommarmoln svävar uppe i det blå, sol ibland och ibland inte.

 

I dag hade jag gärna sett sista partiledardebatten innan sommaren, men jag hade inte tid.

Jag såg på den en stund när jag tog min kaffepaus klockan elva. En partiledare skiljer ut sig från de flesta andra, den som eldar upp svenskarnas hat.

Nu såg jag nyss en arbetsgivare på TV- nyheterna som lovprisade de utlandsfödda, om det inte varit för dem nu under högkonkturen hade det inte gått att expandera som det gjorts. Det finns nämligen inte tillräckligt många svenska ungdomar att anställa.

Har innan jag gick in här för att skriva läst en del kommentarer till en artikel om att flera unga utlandsfödda har fått arbete. Ja, vad ser jag i kommentarsfälten till den artikeln? Jo, varför får inte de svenska ungdomarna chansen att jobba i stället. Det får de!

Men jag undrar hur ska såna människor ha det egentligen!? De som inte unnar utlandsfödda jobb. Ena gången är det åt fanders att de inte har jobb och när de jobbar, ja, då är det åt fanders, ojojoj, obegripligt hur en del tänker. Ju fler som jobbar desto bättre, det gagnar alla i det svenska samhället  och då är det väl detsamma om de är vit, gul, eller svart.

Men, så mycket realist är jag att, jag inser att hur många som helst kan inte komma till Sverige, inte flera än att det går att klara det utan alltför stora påfrestningar för samhället. Jag tror inte på en invandring på 30 miljoner.

 

En annan sak som jag noterat, är när det ställs frågor till skolungdomar, de som är födda av föräldrar från andra länder, vad de ska utbilda sig till, är oftats svaret, läkare, advokat eller andra yrken med höga studier. Ambitionerna är påtagliga.

 


Att det brister på sina ställen, beror till stor del på att ingen politiker har vågat ta i invandrarfrågan under alla åren bakåt i tiden, det har fått rulla på. Vi hade sluppit SD om det gjorts rätt saker från första början. Krav ska ställas på alla utifrån förmåga, både vad gäller språket och att arbeta för sitt uppehälle. Samt följa lagar och regler, det vore högst önskvärt att både inrikes- och utlandsfödda gjorde så. Samt fattig som rik, de rikaste är inte så noga med moralen och etiken heller har det visat sig  och visar sig daligen dags.

 

Dagens namn är: Aina och Aino, i Nybäcken fanns Aina Rönnberg, född 1916, som alla andra i den byn flyttade även Aina och hennes familj därifrån när Vattenfall köpte in deras fastighet. 

Någon med namnet Aino känner jag inte till.

 

Ha en fin onsdagskväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards