oskmar

Alla inlägg den 14 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 14 juni 2018 17:38

 

Aina tänker så det knakar, här vi väntar nog på jäsning av degen innen vi går till bagarstugan igen.

 

 

Äntligen har det kommit lite regn, men inte så mycket att det nått ner till potatisen i jorden. Det hänger regn i luften hela tiden nu så det blir nog mera, synd bara att det blåser så mycket.

Nu är klockan 18.35, det är gråmulen och regnlik himmel. Molnen rör på sig i vindens riktning, som är sydostlig och ganska frisk. Det är 13,5 grader varmt för tillfället, under dagen har det varit 10-12 grader.

 

I dag har jag städat klart museumet, jag började i går på morron med dammsugaren. Det tog i stort sett hela dagen, det är många prylar som ska dammsugas och flyttas på.

I dag har jag använt skurhinken, hett vatten och såpa, så nu är det behagligare doft där - det doftar såpa.

Nu kan jag ta emot besökare, om man ringer dagen innan och avtalar en tid med mig så att jag finns på plats. Det har redan varit en besökare där, men det var innan städning och den besökaren guidade Jan Peter.

Nu fattas städning på bagarstugan, arbetet ligger på hela tiden. 

 

Hörde nyss att USA:s president är stämd inför rätta, hann inte höra för vad. Ja, det är nånting jämt och ständigt med den mannen.

 

Fy på mig! Jag glömde nämna Aina, min trogna parhäst i bagarstugan när vi bakade tunnbröd inför Bellviksdagen och Allsången i 13 år.

Det var verkligen inte min mening att glömma hennes namnsdag, jag hade henne i tankarna när jag skrev, men det kom en sak emellan och sedan glömde jag det.

Aina kom till Bellvik som 15-åring och började jobba på Konsum i byn. Hon var född i Stavsjö och blev moderlös redan som 11-åring. Vi pratade mycket under åren vi stod i bagarstugan från morron till kväll, det grämde henne mycket att hennes mamma dog så tidigt, hon saknade henne. Hon dog i barnsäng, som glädjande nog inte är så vanligt numera.

Tack Aina för alla förtroliga samtal vi haft och för din aldrig sinande arbetsvilja och ett mycket gott samarbete!

 

Dagens namn är: Håkan och Hakon, ingen Hakon så klart har bott i Bellvik eller Nybäcken. 

Men Håkan är min närmaste granne uppe på byn, nästan rakt ovanför Näset. Håkan har sina rötter både i Bellvik och Nybäcken, hans fru är från Arksjö. Håkan och Asta var trogna Bellvikdags- och Allsångbesökare i alla 13 åren. Efter första Bellviksdagen kom de ner med en stor bukett blommor och tackade för ett trevligt initiativ för byn. Det tackar jag för, det är alltid roligt att få uppskattning. Det har ingen dött av.

 

Ha en fin fortsättning på torsdagskvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards