oskmar

Direktlänk till inlägg 15 juni 2018

Juni 20180615 regn och hagel

Av Elsa Mårtenzon - 15 juni 2018 17:10

 

Den 7 juli håller Matti Norlin och Mikael Rönnberg konsert i Bellviks gamla skola, som speglar sig i Bellvikssjön på bilden. Det är en konsert med låtar på mål från trakterna här omkring, bl a om Bellvik och Nybäcken. Matti och Mikael har sina rötter från både Nybäcken och Bellvik.

 

 

I dag har det varit väder minsann! Det har förekommit regnskurar, åska och lite solsken ibland. Nu på eftermiddan kom det en rejäl hagelskur, med hagel stora som spelkulor. Det smattrade på plåttaket så jag var tvungen gå ut för se vad det var som levde om, det var under det åskan gick som mest. Det gick över rätt så fort, men låg en hel del hagel kvar på marken och gör det fortfarande där det är skugga.

Nu är klockan 17.45, det är 16,5 grader varmt i skuggan och ganska mycket blå himmel med solsken. Vinden är svag och kommer från sydost.

 

I dag har jag varit i Tåsjö Kyrka på Nortons skolavslutning. Och häpnades över hur liten nionde klass det var i år och bara en flicka, resten pojkar. Överhuvudtaget var det lite skolungdomar i år, jag har varit i Tåsjö på skolavslutningar i många år men aldrig så lite barn förut. Om det inte varit så många flyktingbarn i år hade det varit väääldigt få i kyrkan. Det är en tragisk utveckling, hoppas det vänder, det är för många som flyttar från glesbygden.

 

Två stycken har ringt och sjungit: "Ja må hon leva, ja må hon leva" under dagen. Och i kyrkan var det två som kom fram och gratulerade, Facebook hade skvallrat. Det är klart att jag är tacksam över livet och gratulationerna, alternativet är ju mindre roligt, inte roligt alls om man får välja.

Mina barn och barnbarn har varit hit och uppvaktat med blommor och presenter sedan jag kom hem.

Jag har nog aldrig varit så nära döden som den gången jag var fem år och ramlade ner i en brunn här på gården. Då var mormor den som räddade mig till livet, det var fråga om sekunder den gången.

 

Dagens namn är: Margit och Margot, ingen Margot i mina omskrivna byar vad jag kan komma på.

Margit, född i Bellvik, det är Augusts och Helgas äldsta dotter, som bor utanför Lycksele, hon och hennes familj har sommarställe i Bellvik och där har de troget vistats varenda sommar.

Margit, född i Nybäcken är dotter till Östen och Aina, har bott i Åsele. Jag vet inte om hon lever i dag, men jag brukar träffa hennes dotter på ICA i Åsele ibland. Hon har köpt båda böckerna.

Det var dem jag kommer på i stunden.

 

Ha en trevlig fredagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Mona

16 juni 2018 11:27

Grattis i efterskott!
Men vilken trevlig blogg du har.
Du lyfter verkligen lilla Bellvik.
Ha en fortsatt skön sommar och slit inte ut dig. Får vara måtta med kroppsarbete. / Mona (svanabyn)

Elsa Mårtenzon

16 juni 2018 18:48

Tack snälla Mona! Det var länge sedan jag hörde av dig, jag var tvungen tänka efter vilken Mona det var.
Jag försöker nog att ta det så lugnt det går, men det är mycket att ta i här och jag tar det pö om pö Det är tur att man är så bäg som man är, annars satt jag väl bara och rullade tummarna och det är ju inte alls nyttigt.
Ha det riktigt bra och ha en skön sommar du också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards