oskmar

Alla inlägg den 17 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 17 juni 2018 18:31

 

Sent i gårkväll var det mycket färg på himlen, vädergudarna har en riklig färgpalett.

 

 

Vaknade till en vacker morron med helblå himmel, sol och blank sjö. På nolltid var himlen täckt med moln, solen försvann bland dem och det blev en regnig dag frampå förmiddan. Inget fel i det för det behövs mer än väl och nu ser jag att potatisblasten kommit upp en bit, det gör susen med lite blött. Det har inte kommit så mycket regn senaste dagarna men det har blivit grönare gräs och potatisen har fått liv.

Nu är klockan 18.55, det är 15,5 grader varmt, svag sydlig vind och helmulet därovan.

 

Jag har haft besök i dag, två gäng fikagäster. Maria och Matti först, de kom med en vacker blomma och en vacker duk. Matti hade varit på klassåterträff i Hoting i gårkväll och skulle åka tillbaka till Stockholm i kväll. Sedan kommer han hem igen till "Musik vid Tåsjö stränder". där bland annat han och Mikael ska sjunga och spela i kyrkan.

Sedan kom Jan Peter och Bo Hägglund och jag fyllde kaffepannan på nytt.

 

Nere i museet har jag en tavla som Bo Hägglunds farfar målat 1931 när han var här och stoppade möbler som morfar hade lejt honom att göra. På sin fritid målade han  av gården här, han var amatörmålare och tapetserare. Tavlan tog han med sig när han var klar med jobbet. Många år efter det jobbade jag i Hoting tillsammans med hans dotter. Hon började förhöra mig om en gård i Bellvik som hon beskrev utifrån tavlan, den var då i hennes ägo. Jag kände igen gården på hennes beskrivning och då sa hon: "Du får tavlan om du vill ha den". Och det är klart att jag ville det och nu hänger den i mitt museum. Mycket hittar hem igen, det gjorde jag också.

 

Dagens namn är: Torborg och Torvald, det blev enkelt för mig, för jag känner inte till några med de namnen. Jag har hörts talas om att det funnits en i Rörström med namnet Torvald, men jag kan ju inte ta med alla byars namn som jag hört talas om, eller hur?

 

Ha en fin fortsättning på söndagkvällen, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards