oskmar

Alla inlägg den 18 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 18 juni 2018 17:44

 

I dag har min bagarstuga fått komma till användning. Det är sällan numera mot för några år sedan. Det har bakats in en hel del pengar till Bellviksboken i den

bagarstugan. Nu står den för det mesta bara där till ingen nytta.

 

 

Hej igen!

Nu har vi fått det välbehövliga regnet och det börjar grönska igen på gården. Då hoppas jag det blir tid över för gräsklippning innan nästa regn för nu kommer det växa snabbt efter regnet.

På eftermiddan har det varit riktigt varmt igen, efter regnet, det känns som att sommaren kommit åter. Det har ju varit några dagar med blåst och svalt väder, jag hoppas att det är så här när midsommarhelgen infaller. Midsommar är jättetråkig om det regnar tycker jag, skiner solen då kan man ju vara ute och njuta av vädret.

Nu är klockan 18.20, det är 18,8  grader varmt och sjön är nästan stilla, vinden kommer från söder. Det är rätt mycket moln på himlen, men solen ges plats att skina ibland.

 

I dag har jag bakat tunnbröd, men jag saknar gräddaren. Det tar dubbelt så lång tid när man ska göra allt själv, jag har ju varit van att Göte gräddade och paketerade. Han var ganska less på den sysslan, tyckte nog litegrann att det var "kvinnfolksgöra", han tillhörde ju den generationen. Han jublade när jag slutade baka tunnbröd till försäljning, det blev lite mindre gräddande när jag bakade bara till oss själva och till barnen.

Nästa ingrepp i bagarstugan blir storstädning och det är inte det lättaste jobbet, allt måste flyttas för att komma åt allt mjöl i alla vrår. En vanlig dammsugare är inte särskilt bra på mjöl, jag lånade Anders industridammsugare ett år och det var grejer det på mjölet.

 

Jag förstår inte vad som hänt mina fem rävungar, nu är det bara en som är synlig och rävmamman. I dag har jag inte sett röken av den rävungen heller, men jag har ju inte varit inne i huset så mycket i dag, kanske ikväll. Igår bjöd jag den på köttfärs och småfranska, men det var många som dök upp när jag burit dit den. Det var fiskmåsar och skator som var på hugget att ta för sig, men rävungen var snabb att dra det under huset, så där fick de tji. Jag föredrar skator framför fiskmåsar, den sortens fåglar hör inte hemma här uppe, de kan flytta tillbaka dit de hör hemma, skrikhalsar det är vad de är.

 

Dagens namn är: Björn och Bjarne, ingen Bjarne i Bellvik eller Nybäcken.

Namnet Björn är en före detta bybo, men som lämnat jordelivet. Han var Lovisas och Nortons morfar. Var född i Bellvik men flyttade till Hoting.

 

När jag var nio- tio år var jag på ett läger som "flickorna" på Sions kapell ordnade för ungarna på byn, då fanns det ett Sions kapell i Bellvik. På det lägret var det en liten pojke med mörkt hår och bruna ögon, som jag tyckte var sååå fin och han hette Bjarne. Och för ca 30 år sedan var jag på travlogen i Hoting på dans och det kom en snygg och trevlig man och bjöd upp mig. Jag hade inte sett honom förut, trodde jag. Men han berättade vem han var och vad han hette och det visade sig efter funderingar hit och dit, att den var den lille söte, mörkhårige pojken från lägret som vuxit och blivit stor och nu var han polis. Efter den gången har jag inte sett honom mer, han bodde neröver landet någonstans numera. Plötsligt så händer det att någon från förr dyker upp, då man minst anar det.

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards