oskmar

Direktlänk till inlägg 19 juni 2018

Juni 20180619 regn på förmiddan

Av Elsa Mårtenzon - 19 juni 2018 17:52

 

Det blommar...

 

 

Ja, nu har vädret "tokvänt" igen! På förmiddan regnade det, sedan det slutade har det blåst småspik så det viner om knutarna. Buskar och blommor vrider sig i blåsten och träden svajar våldsamt. Blåsten är jag inte särskilt förtjust i, den förstör mer än den är till glädje.

Nu är klockan 18.45, det är frisk nordlig vind och 14,5 grader varmt. Just nu skiner solen och det är rätt mycket som är blått på himlen.

 

Jag skulle behöva sätta mig på gräsklipparen i morron och köra non stop hela dagen, det ser förskräckligt ut. Men det var en som ringde i helgen och undrade om det gick att göra ett besök här på onsdag och naturligtvis sa jag att vederbörande var välkommen. Jag får väl hoppas på torrt väder någon dag under midsommarhelgen och klippa då. Jag är inte nogräknad på om jag sitter på gräsklipparen i midsommar, om det är vackert väder är det rena semestern tycker jag. Men, blir det vackert väder i midsommar, verkar tveksamt som det ser ut nu? Men vi är ganska vana vid regn och måttligt med värme den helgen.

 

Men värre kunde det vara. Jag tycker just nu "synd" om Trump som har såna bekymmer med Europas flyktingar, nu senast för Tysklands flyktingpolitik. Om han kunde hålla sig till sitt i stället, han verkar ha det han bekymrar sig om på hemmaplan.

Nu höjer han tullarna ytterligare för Kina och de hotar "betala tillbaka" med samma mynt. Man bävar för hur det hela ska sluta när det bara trappas upp mer och mer på allt mellan himmel och jord. På hela USA:s befolkning -fanns det ingen annan att välja till president!? Något som han verkligen åstadkommit hittills är ännu mera oro i världen, på många plan.

 

Dagens namn är: Germund och Görel, ingen Görel känner jag till.

Men en som fick namnet Germund föddes, 1919 i Bellvik. Han var som till Magnus Wiklund. Han var bror till min farmor och ägde den gården tills han kom på att han skulle flytta söderut och sålde fastigheten till min farmor Lovisa och farfar Per Johan.

Jag har inte sett eller träffat någon av Magnus söner, men en av dem tog kontakt med mig och ville köpa Bellviksboken för ett antal år sedan. Jag minns inte om det var Germund eller kanske en hans söner, det lade jag inte på minnet.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards