oskmar

Direktlänk till inlägg 23 juni 2018

Juni 20180623, blåser kallt

Av Elsa Mårtenzon - 23 juni 2018 17:19

 

Här står en av rävungarna och tittar ut över sjön, den fundrar nog, vad är det där som är så stort, i jämförelse med mig? I dag har vi sett bara en och en fegare av dem, de har blivit bjuden på bacon och älgkött i dag. Frågan är väl hur nyttigt är det med rökt och salt för rävungar? Men de äter det och dricker från stuprännan när det regnar. Har nog kanske inte förstått att det går att dricka ur sjön.

 

 

Ja, då var midsommardagen till ända också, jag trodde den skulle bli trist och tråkig, men, men...

Det har blåst i dag också, något mindre än i går, men ingen sol har vi haft här, lite regndroppar har fallit men inget som varit till nytta. Har nyss varit ner till potatislandet och blasten kommer, varenda en, men torkan gör att det är lite gulaktig i färgen och det ser inte bra ut.

Om det inte varit för de friska vindarna skulle det nog gått att vara ute i dag, men jag har inte tagit ut gräsklipparen i dag, jag har känt mig för frusen.

Nu är klockan 19.00 det är 12,5 grader varmt och vindarna kommer från norr. Det är rätt så mycket blått på himlen och solen tittar fram ibland. 

 

Dagen blev inte trist på grund av att jag haft fem trevliga museibesökare här under dagen. De var intresserade och det gillar jag ju så klart. Den som var mest intresserad var i grunden smålänning, han ställde frågor och synade noga grejerna. En av dem var en av mina kusiner från Umeå och hans familj. Det var hans måg som var den vetgirige.

Efter museet bjöd jag dem på kaffe och vi satt och pratade ett bra tag - så dagen har gått fort.

Det är klart jag hade ju kunnat fortsätta och putsa fönstren som inte är klara ännu, men inte på midsommardagen, någon måtta får det vara.

 

Dagens namn är: Adolf och Alice, båda namnen har förekommit i Bellvik.

Adolf Edin, född 1884, i Bergvattnet, som i dag heter Dorotea. Hans föräldrar köpte en fastighet och  flyttade till Bellvik. Den förre ägaren med familj flyttade till Amerika, det var en av de ättlingarna som jag hade bild på häromdagen, från Kalifornien.

Alice, så hette en av mina fastrar, född 1908 i Arksjön. De flyttade till Bellvik sedan.

Alice for till Stockholm i sin ungdom och där skaffade hon familj och blev kvar.

 

Ha en bra fortsättning på midsommardagen, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards