oskmar

Alla inlägg den 24 juni 2018

Av Elsa Mårtenzon - 24 juni 2018 17:40

 

Ibland får Michael hjälp med verandabygget av Nils Gunnar, som är hjälpsam och mycket kunnig snickare. Det är värdefullt med sån hjälp, det tror jag nog att Michael tycker också.

 

 

Midsommar är över och vi har överlevt trots att det inte var det bästa vädret. Det är inte så synd om oss ändå, det finns dem som har det värre än lite dåligt väder.

I dag har det varit lite blandat med moln, solsken och aningen mindre blåst. Bäst var det under tidig morron, då var det klar himmel och spegelblank sjö. Men säg den glädje som varar, det ändrade sig tidigt och har varit växlande molnighet hela dagen. 

Under sena eftermiddan har det varit mera klart på himlen och ganska varmt och skönt i solen.

Nu är klockan 18.30, det är 15 ,3 grader varmt i skuggan. Nästan inga moln alls på himlen och solen skiner, vinden är nordlig.

 

I dag har jag fått en ny bro gjord till museet och till huset jag bor i. Det var Anders, Michael och Jan Peter som fixade den och det gick snabbt när det väl hände. Jag anar att det var Michael som som ligger bakom att det äntligen blev gjort, jag påtalade det hela för ett par månder sedan. Och i helgen frågade jag Michael, och plötsligt så blev det gjort. Tusen tack alla tre!

Jag har också fått hjälp av Jan Peter med en hel del gräsklippning, nu kanske jag hinner klart i morron med resten, tills nästa gång. Jag har också klippt i dag,  men det är mycket att klippa här, därför gör man det inte på en dag.

 

Just nu sitter en av rävungarna utanför väggen i kvällssolen. I morse var det tre som satt utanför i solen och njöt, men en av dem låg stilla länge, länge, till slut trodde jag att den dött och gick dit för att titta. Men då blev det fart på den, den var inte alls död, den låg och sov i solen. Men två stycken av dem har nog mött rävdöden, för nu är de bara tre. Rävmamman hann nog inte skaffa mat till alla fem, det finns inga råttor här och fåglarna har ju vingar.

 

Oturligt nog så förlorade Sverige i går kväll mot Tyskland när det var några sekunder kvar och det är inte hela världen tycker jag. Men den som en hatmobb utsåg som orsak till förlusten skrev så mycket hat, hot och fula tillmälen mot honom på tvitter, så grymt att man mår illa. Det är ingen tvekan vilka som låg bakom allt eftersom det var en med utlänsk härkomst som utsågs till syndabock för förlusten. Jag tycker att det är så fräckt att fega människor sitter och vräker ur sig hat via internet. Såna människor måste lida av någon allvarlig åkomma som de inte bemästrar annat än på detta fega sätt.

 

Dagens namn är: Johannes (döparens dag).

1745 föddes Johannes Johansson i Bölen, Fjällsjö, som kom flyttandes till Bellvik 1787. I Bellvik fick han nog heta Jon för så står det i kyrkböckerna för det mesta och jag har även kallat honom så i Bellviksboken eftersom det står Jon i husförhörslängden.

 

Ha en fin fortsättning på söndagkvällen, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards