oskmar

Alla inlägg den 15 juli 2018

Av Elsa Mårtenzon - 15 juli 2018 17:10

 

I går kväll sjösatte Michael båten, bättre sent än aldrig. Bilden är sedan 2014.

 

 

 

Ja, då var jag tillbaka igen! Nä, jag har inte varit borta, bara från bloggen och Facebook. Jag kom inte ut på nätet i går kväll, hade jag vetat hur jag skulle göra hade det tagit en minut att åtgärda. Men tyvärr, jag vet inte allt - det skulle vara bra om jag gjorde det, men har insett för länge sedan att jag är ingen allvetare.

 

Det var en varm och solig dag igår lördag också, så varmt att jag gick in redan halv tre på eftermiddan och höll mig mest inomhus resten av dagen. Det åskade och regnade på fredagkväll, inte alltför mycket precis, det torkade bort i regnmätaren på förmiddan igår. Allt är så uppbränt på gården och potatisblasten har börjat vissna. Inte bra, men det finns dem som det är värre, jag skulle inte vilja vara bonde nu. Det lilla hö som är oslaget nu är ju inte alls till någon nytta, det är knappast grönt längre och ingen näring i det heller då.

 

I dag har det varit något skönare väder, det har varit moln ibland och vinden har fläktat lite mera.

Nu är klockan 17.45, det är 25 grader varmt i skuggan och ett tunt, tunt molntäcke över stor del av himlen. Vinden är svag och kommer från nordost. Solen skiner.

 

Till elvakaffet i går var vi ett helt gäng och likadant till elvakaffet i dag. Det är roligt när folk får semester och det är sommar, då kan kaffepannan vara på ofta och vi blir många, då trivs jag. Tänk om det vore så hela året!

 

I dag har jag fått höra att det ska bli bröllop på byn, det är också roligt. Det händer inte alltför ofta att det är giftermål i Bellvik numera.

 

Dagens namn är: Ragnhild och Rangvald, ingen med det senare namnet kan jag komma på.

Men Ragnhild, född i Bellvik och dotter till Magnhild och Laur Östlund, hon var deras femte barn i en barnaskara på åtta stycken. Inte förvånande att det var mycket folk som bodde i Bellvik på den tiden.

Ragnhilld flyttade redan som 11-åring från Bellvik till en moster i Espnäs och där blev hon kvar och bildade familj så småningom. Jag har aldrig sett Ragnhild, inte konstigt eftersom hon for från Bellvik när hon var barn.

 

Ha en fin sommarkväll och njut medan möjligheten finns, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards