oskmar

Alla inlägg den 19 juli 2018

Av Elsa Mårtenzon - 19 juli 2018 17:15

 

Jag skickar i tanken en bukett rosor till Greta i Nybäcken, som är en stor anledning till att jag fick se dagens ljus.

 

 

 

I dag har det varit moln en stor del av dagen, men varmt ändå. Det är rent kusligt att se hur det är uppbrännt allting på ägorna här. Jag har gått runt här i dag och det finns knappt ett grönt grässtrå, det prasslar under skorna när man går på det som ska vara gräsmatta.

Åskan har mullrat men regnet fattas oss ändå här. Eventuellt att de fått regn åt Rörström- Hotinghållet, det var däråt åskan mullrade på.

Sprickorna på gården blir bara djupare, bredare och många fler, det ser ut som att jordbävning är på väg.

Nu är klockan 18.00, det är 25,5 grader varmt och vinden kommer nu från nordväst, det blåser lite mera nu än tidigare i dag.

 

Bränderna fortsätter och det är jättesvårt tydligen att få bukt med dem. Många har fått evakueras från sina hem för att det anses för riskfyllt för dem att vara kvar.

Det måste vara förfärligt för dem som jobbar med bränderna i den här värmen och hettan från branden. Större hjältar blir det nog svårt att hitta i det här läget.

Vattenbombningsplanen som är här som hjälp har vi ju lika stor rätt till som Italien. Det har framkommit under dagen att de är, efter ett beslut i EU, framtagna för sådana 

brandkatastrofer inom EU. 

Det har varit ett himla skällande på Facebook i dag om att Sverige inte har egna plan. Det är så lätt för alla "experter" på Facebook att uttala sig. Tänk om de kunde åtminstone ta reda på hur det hänger ihop innan tar till tangenterna. Men som jag sagt tidigare, det är lätt att vara tuff bakom ett gäng bokstäver, sällan eller rättare sagt aldrig, är det med sanningen överensstämmande det som de skriver. Dessutom finns det gott om dem som gör sig lustiga i en så allvarlig katastrof som det här är. OJOJ!?

 

Och Trump har det han sysslar med nu, att ta tillbaka det han sa till Putin. På nyheterna sa de att Ryssarna är förvånade över hans sätt, att han ändrat sina uttalanden.

Jag är inte förvånad, det minsta...

 

Den här dagen har jag varit helt själv, första dagen på ett tag som jag drack mitt elvakaffe ensam.

 

Dagens namn är: Margareta och Greta, båda namnen har förekommit i Bellvik och i Nybäcken, samt förekommer i dag också i Bellvik.

Det är så många med namnet Margareta som oftast blev Greta att jag kommer att nämna endast en.

Och det blir Rönnbergarnas "urmoder", som var dotter till Nils Rönberg i Nybäcken, (Obs, han stavade sitt namn med ett n, jag har inte skrivit fel.) 

Hans dotter hette Margareta men hon kallades Greta, född 1810 i Vallsjön Dorotea, de bodde där ett tag innan de flyttade till Nybäcken, bodde även i Bergvattnet en liten tid innan Nybäcken. Hon var Nils Rönbergs och hustrun Sigrids enda överlevande barn. Blev således ensam ägare till byn Nybäcken efter sin fars död 1823. Greta gifte sig med Elias Hansson född 1796 i Tåsjö. De fick elva barn, så många Rönnbergare blev det! Och jag är en av dem...

Jag har naturligtvis berättat utförligt i Nybäcksboken om Gretas familj, så utförligt det gick med de uppgifter jag fick fram och det blev rätt så många.

 

Ha en bra fortsättning på torsdagkvällen, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards