oskmar

Alla inlägg den 20 juli 2018

Av Elsa Mårtenzon - 20 juli 2018 21:41

 

Så här såg det ut nere vid min strand i gårkväll...

 

 

Värmen håller i sig fortfarande, fast lite moln ibland. Ingen vind utan sjön ligger nästan för jämnan helt blank.

Den här sommaren går till historien, slik sommar har då inte jag upplevt förr. Att det varit varmt är väl inte direkt nytt, men så ihållande och ifrån maj månad, hela juni och nu snart hela juli.

Men, midsommar var kall och blåsig, då kände vi igen oss.

Nu är klockan 22. 30, det är 24,5 grader varmt med en svag krusning på sjön och vackra moln på himlen.

 

I dag har jag haft kaffegäster här i två omgångar, andra omgången var vi tvungna att sitta inomhus för att det var för varmt ute. Annars brukar då inte jag vara sån, utan vill ta vara på solen och värmen vid alla tillfällen, men i sommar är det inte riktigt sig lika vad gäller den varan.

De som var hit på eftermiddan har ikväll lämnat Bellvik för den här sommaren, det känns tragiskt att vi går åt det hållet nu. Sommaren går på tok för fort.

 

I kväll har vi varit och ätit middan på Tåsjöberget, Fjällsikten. Där var så vackert i kväll med hela Tåsjön framför oss och helt stilla. Jag har nog inte varit däruppe någon gång och det sett ut så där.

 

Sååå glädjande det är att Sverige får så mycket hjälp från andra länder när det är en supersvår situation i landet.

Sverige har varit ett land som ställt upp med hjälp när det behövts och nu får vi belöning för det, tycker jag. Det värmer när man ser hur hjälpsamma ländernas befolkning är när det verkligen gäller.

Nu önskar vi väl alla att det ska komma ett rejält regn också så det blir genomblött i skog och mark. Och att folk respekterar eldningsförbudet!

 

Dagens namn är: (äsch, upptäcker att jag tog fel namn i går, igen) Därför blir det gårdagens namn nu och det är Sara.

Sara som jag känner till var en syster till min fars morfar, Petter Wiklund.

Sara var född 1864 i Bellvik, gifte sig med Arvid Östlund och paret fick 13 barn. Bodde i Bellvik längst väst i byn, som kallades för Bränna. Jag kan inte erindra mig om att jag sett varken Arvid eller Sara, men jag har berättat om dem i Bellviksboken.

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, det lilla som är kvar av den, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards