oskmar

Alla inlägg den 22 juli 2018

Av Elsa Mårtenzon - 22 juli 2018 18:17

 

Bilden sedan 2015, på en tur med Michaels båt. Nils Gunnar står och försöker fiska  i kvällsolens sken - den bländar honom som synes. Vi väntar på kaffepannan efter intagen middag. Det var en superhärlig kväll, det minns man länge!

 

 

Knastertorrt väder är det fortfarande, det ser helt enkelt kusligt ut här nere. Till och med vinbärsbuskarna slokar och alla blommor kommer nog att möta bräntdöden i sommar. De är vissnade och orkar inte mera nu. Det enda gröna här är nu det som är närmast skogskanten i skuggan. 

I dag har det varit lite moln av och till, men för det mesta sol och gradantalet har hållit sig omkring 27-28 grader i skuggan, åtminstone när jag kollat, det kan nog ha varit någon grad mera också. Jag sitter ju inte och vaktar termometern hela tiden, lite vind har det varit under dagen som svalkat en aning.

Nu är klockan 18,45, det är solsken, ytterst svag vind från sydost och 26,8 grader i skuggan, samt lite fluffiga sommarmoln på himlen.

 

Jag hade sällskap till elvakaffet i dag, sedan har jag inte sett till några påhälsare, alla ligger väl och badar i sjön. Det är bäst att passa på när det är så varmt i vattnet. Jag var och traskade runt ägorna, för motions skull i dag och gick förbi uppe på Näsudden och där badades det i sjön och det såg så skönt ut.

Sedan jag opererade min hjärna för 12 år sedan har jag inte kunnat simma och därför badar jag inte i sjön numera. Före det gick jag ner till sjön och badade flera gången om dagen när det var sommar och varmt.

Men jag beklagar mig inte, det är den vänstra sidan som inte hänger med i simtagen och då får det vara. Jag har badat så mycket i Bellvikssjön ändå så jag klarar mig nog. En vår började jag medan det var is i sjön, och då sa alla: "Du kommer att bli sjuk". Men se det blev jag inte alls och jag tror inte det var därför jag fick en hjärntumör senare i livet - haha.

 

Bränderna fortsätter, tyvärr. Men på några ställen låter det lite mer positivt nu, bara nu inte åskan kommer med dunder och blixtrar som tänder på nya ställen. Det går nog absolut inte blåsa faran över ännu. Men hoppas att det inte blir flera bränder framöver, önska får man ju.

Det ska bli ännu varmare och då kommer det ju också att åska.

Det är glädjande att se hur EU-samarbetet fungerar bra och att det därmed kommer hjälp till Sverige från andra länder. Det här skulle vi absolut inte klarat upp annars. Nu finns det ju en sådan överenskommelse som jag förstått i EU, att vid så´na kriser ska hjälp finnas. 

Det var lite så det fungerade i Bellvik förr, när det krisade för någon ställde byn upp och drog igång hjälp där det behövdes. Så sent som för några dagar sedan var det en besökare här som berättade att hon hittat en lista med "penninggivares" summor på, som hjälp för en förlorad ko. Gott när grannar kände empati med den som drabbats, det värmde när jag hörde det, trots att det måste vara jättemånga år sedan nu.

Jag har fler sådana exempel från byn sedan förr, men det tar jag en annan gång.

 

Dagens namn är: Magdalena och Madeliene, ingen Madeliene känner jag till.

Men Magdalena, det är Marie-Anns och Runes dotter, som föddes i Hoting innan de flyttade tillbaka till Bellvik. Magdalena bor nu i Umeå vad jag vet.

 

Ha fin fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards