oskmar

Alla inlägg den 31 juli 2018

Av Elsa Mårtenzon - 31 juli 2018 18:56

 

Vackert på Bellvikssjön i kväll också...

 

 

I dag fick vi en ordentlig regnskur, med åskmuller. Det var 12 mm i regnmätaren nu, och med 12 mm även igår så är det ganska blött nu, pölarna är kvar ännu.

Det har varit fuktig värme, nästan så det varit tungt att andas. De här två dagarnas regn har nog gjort gott för det som ska växa, kanske lite väl sent på sommaren, men bättre än inget alls.

Nu är klockan 19.55, det är 21,5 grader varmt, himlen är nästan helt fri från moln och solen skiner. En svag sydlig vind på sjön, för det mesta under dagen har sjön legat spegelblank.

 

När jag körde in till Dorotea i morse kom det regnskurar efter vägen så jag knappt såg något genom bilrutorna, likadant i Dorotea när jag var där. Så nu har det väl lossnat litegrann i alla fall. Men så syns det på bilen också, i sommar har man ju haft den turen att bilen har inte behövt tvättas så ofta.

 

När jag körde förbi Wallins på väg hem satt de ute och fikade och jag körde ner dit och fick vara med i fikagänget. Det blev nog sista gången för den här sommaren, för nu börjar de planera för hemresan, torsdag blir avresedag. Tråkigt!

 

(Tillbaka igen efter Allsången på Skansen)

 

I eftermiddag har jag haft besök av Jörgen och hans fru från Espnäs i Jämtland. Jörgen har sina rötter i Bellvik, hans mamma var Linnea och Linneas mormor  var "Mor Segre", som jag har gjort lite till en "kändis".

En urstark kvinna som jag skrev en scen för i första bygdespelet. Matti och Caroline har fortsatt att göra henne känd med en sång som de bland annat sjöng i sommar på konserten i Bellvik. Ja, hon är till och med omsjungen i Australien, tack vare Matti.

 

Mor Segre har naturligtvis en given plats med en berättelse om sitt liv i Bellviksboken. Och hon är verkligen värd all uppmärksamhet. Hon hette Sigrid Kristina, född 1862 i Avaträsk och kom att leva sitt liv Bellvik. Hon har till och med varit piga i det hus jag bor i hos Jonas Henriksson och Isak, min morfar, i början på 1900-talet.

 

Jörgens mamma var alltså ett barnbarn till Mor Segre och det var så jättekul att han och frun hälsade på här i dag. Vi hade verkligen många samtalsämnen, han är intresserad av släkter bakåt i tiden och har köpt både Bellviksboken och Nybäcksboken för flera år sedan. Tack för besöket i dag Jörgen med fru!

 

Dagens namn är: Helena och Elin. Båda namnen har förekommit i Bellvik.

Helena, född 1899 i Bellvik, dotter till Sven Petter och Albertina Östlund.

Elin, född  1922 i Bellvik, gift med Ingvald Rönnberg. Men hon kallades allmänt för Ellen.

 

Ha en fin fortsättning på tisdagkvällen, vi ses! 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards