oskmar

Alla inlägg den 27 augusti 2018

Av Elsa Mårtenzon - 27 augusti 2018 17:44

 

Den här dagen kom Aina på besök. Min forna kämpe i bagarsugan när vi bakade tunnbröd för Bellviksdagarna. Vi kämpade med 46 graders värme inne i bagarstugan ibland. Det var inte skönt! Men tack till trogna Aina som orkade kämpa tillsammans med mig under alla åren!

 

 

 

Dagen har bjudit på ett fint väder med sol och nästan ingen blåst alls. Inte så varmt men det är ju sista dagarna i augusti och jag har kunnat ha sandaler som brukar frysa om fötterna för det mesta.

Vinden har vänt från norr i gårkväll och till sydost ikväll och är måttlig. Just nu är himlen jämngrå, nästan. Det är 14 grader när klockan är 18.00, kan vara annat när jag skriver klart, nu ska jag se nyheterna.

Tllägg: Det är nu 13 grader och helgrå himmel när klockan är 19.15

 

Folk klagar för jämnan på att det är sån kö för att komma till läkare. Jag ringde klockan nio i morse till sjukstugan i Dorotea och bad om en tid hos läkare.

"Kan du komma halv två på eftermiddan", frågade sköterskan. 

Hoppsan! Jag trodde innan jag ringde att det skulle ta minst två veckor innan jag fick en tid. Det var ingen väntan minsann, så snabbt att jag "skvatt med". Jag har ingen anledning att klaga nån gång.

 

I går kväll såg jag Dokument utifrån: Dödens fält i Myanmar. Det var det grymmaste jag någonsin sett, ondskans värsta ansikte.

En Brittisk dokumentär från 2018. Folkmord i allra högsta grad vill jag kalla det. Militären i Myanmar, hette tidigare Burma, har försökt utrota rohingyrerna och de som hann med flydde till Bangladesh. Deras hem och hela byar brändes ner.

FN har kallat dem för världens mest förföljda folkgrupp.

Militären gick in i deras hem och sköt ner hela familjer. De våldtog kvinnorna först och skar halsen av deras små barn, sedan de fått se på våldtäckterna av sina mödrar. De skar upp brösten på kvinnorna sedan de våldtagit dem. De skar upp magen på kvinnor som var gravida. Det var blod överallt, de som hann flydde.

Det grymmaste man kan tänka sig, nu sitter de i ett jätteläger i Bangladesh utan allt som vanliga människor behöver för att överleva och med alla dessa fruktansvärda minnen, som att t ex fått se sina barns halsar bli avskurna.

Hur kan det finnas så onda människor och finns det tillräckligt hårt straff för de skyldiga? Nej, det kan det inte göra!

Och det värsta av allt, att hon som fick Nobels fredspris för ett antal år sedan är den som ska regera landet. Efter ett val där folket trodde blint på henne och röstade för att hon skulle stå för rättvisan och se till att få slut på förföljelserna. 

En FN- delegat var ditskickad för att prata med henne, men hon var direkt otrevlig emot den kvinnan och förnekade allt.

Hon borde avkrävas det Fredspris hon fick!

Någon hade smygfilmat händelserna och smugglat ut filmer, annars skulle ingen i omvärlden fått reda på det.

Så grymt och så makabert att det finns inte ord nog!

 

Dagens namn är: Rolf och Raoul.

Rolf, född 1903 i Bellvik, son till Sara och Arvid Östlund. Rolf var en av 13 syskon i familjen.

Det fanns folk i Bellvik på den tiden, nu är det dessvärre glest befolkat, särskilt på den änden av byn.

I dag är det Raoul Wallenbergdagen. Dagen firas till minne av Raoul W som körde de vita bussarna under andra världskriget och räddade judar undan Hitler -Tysklands förföljelser och förintelser.

 

Ha en fin fortsättning på måndagkvällen,vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards