oskmar

Alla inlägg den 2 september 2018

Av Elsa Mårtenzon - 2 september 2018 16:42

 

Den här sommaren har jag verkligen inte haft mycket till blomsterprakt. De perenna växterna, de mötte torkdöden tidigt på sommaren och amplar och krukor har jag minskat ner kraftigt för att slippa bära tunga vattenkannor, som inte är så lätta.

Den här bildens blommor är sedan 2009. På den tiden hade jag betydlig mera blomfägring ute här.

 

 

 

En vacker dag igen, möjligen varmare än den förra dessutom. Det var dimmigt från morron, men efter tio i morse har det varit jätteskönt väder.

Helblank sjö med sol som värmde skönt på ryggen när jag satt på gräsklipparen. I dag behövdes ingen jacka och handskar, det var hur varmt som helst ändå.

Nu är klockan 17.00 det är 19 grader varmt i skuggan, samt en ytterst svag krusning på sjön och den krusningen kommer från söder.

 

Efter paus här är nu klockan 19.40 och sjön är som en nyputsad spegel, himlen är nästan helblå. Det är 14,5 plusgrader.

 

Om inte gräset haft förmågan att växa under sommaren så tar det verkligen igen den missen nu och växtkraften frodas som sjutton. Det är intensivt grönt och tjockt som en fäll och hinner bli jättehögt mellan klipptillfällena.

 

Det märks mer och mer tydligt nu att SD inte är något vanligt politiskt parti. Hela fjorton personer har fått träda tillbaka från SD:s valsedalar, hittills, på grund av rasistiska och nazisistiska grova och otäcka kommentarer offentligt. Om alla i gänget kommer i dagen blir det nog inga kvar, en del har väl tand för tunga före valet men efter, då vete fasen vad vi får veta från deras rätta jag. Det är bra det som kommer fram före valet och då får man hoppas att väljare fattar vad de har att göra med. 

Aldrig någonsin SD!

 

Ja men visst ja, det blev ju rabalder före helgen om dokusåpan Svenska Akademin, det meddelades i media att Sara Danius och de andra två som klev upp från sina stolar tidigare och gick ut därifrån, att de skulle gå tillbaka, för att rädda det hela och det skulle väljas nya så att det blev aderton i gänget igen. 

Men det har nu dementerats som helt fel, undras var den felaktiga upplysningen kom från?

Det finns nog mycket i det fördolda i denna byggnad, Svenska Akademin kommer aldrig att bli vad den varit och som vi trott den varit, inte utan en rejäl upprensning och där sanningen kommer fram.

 

Dagens namn är: Justus och Justina. Jag känner inte till någon Justus.

 

Men om min mormor fått som hon ville så hade det varit jag som burit namnet Justina. Mamma sa att hon hade tyckt att jag skulle få just det namnet när jag sett dagens ljus. Antagligen tyckte mormor att det var ett bra namn, men det tyckte inte min mor.

Tur att hon stod på sig och stoppade mormors förslag. (Justina Mårtenzon, hahaha.)

 

Ha en trevlig fortsättning på söndagskvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards