oskmar

Alla inlägg den 16 september 2018

Av Elsa Mårtenzon - 16 september 2018 17:51

 

Naturen skiftar färg och gör sig sakteliga redo för en annan årstid. Den behöver inte göra sig nån brådska för min del, om jag får önska. 

 

 

 

Vädermässigt en fin höstdag, inte lika "kallsnåigt" som i går. Jag har inget emot hösten när dagarna ser ut så här. Men tyvärr växer gräset så jag blir nog tvungen klippa allt i veckan igen, beroende på vilket väder det blir förstås.

Nu är klockan 18.30, det är 10 grader varmt och solsken, sjön är nästan helt stilla och vacker som vanligt. Mycket blått på himlen.

 

I dag kom Ingrid till elvakaffet och gjorde mig sällskap, det blev lite prat nån timme.  Sedan hon åkt hem gick jag ut och gjorde lite höststädning ute, men det är mycket kvar till andra dagar.

 

I kväll har Michael ätit middan hos mig och nu åkte han vidare.

 

Jag ska nog inte göra mera sedan jag skrivit här, jag ska bara vara lat hela kvällen.

Och titta på "Allt för Sverige", som börjar klockan 20.00 på Ettan. Den serien gillar jag, med amerikaner som varit i Sverige under sommaren, tävlat med varandra och sökt sina rötter i Sverige. Det är verkligen kul att se hur de tar det på största allvar och hur överlyckliga de är övar att få lära känna sina rötters hembygd.

 

Nu på nyheterna sa de att det slutgiltiga valresultatet är klart, ena sidan är större men den andra sidan vill regera. Det har tydligen blivit nyordning nu för tiden.

Och Sverigedemokraterna blev inte så stora som de var så säker på före valet, de trodde de skulle bli det största partiet, men tji fick de. Det var ju glädjande i alla fall.

 

Äntligen har jag fått min nya led-lampa i stolpen ute på gården, nu slipper jag ha kolsvart mörker ute. I dag har Mikael Böhlander varit hit med sin bil med skylift på och då nådde han upp till stolpens slut och nu sitter den nya lampan där, tack och lov.

Små bekymmer kan tyckas, men det är trevligare när hela gården är upplyst än när det bara är ett lampsken på bron.

 

Dagens namn är: Dag och Daga, ingen i Bellvik eller Nybäcken har haft dessa namn.

Men i Stenbacka på andra sidan sjön, som också finns med till en del i Bellviksboken.

Daga Linnea Kristoffersson, född 1906 i Nappsjö. Gift med Mårten August Stenberg, född 1897.

Paret hade 6 barn, den äldsta av dem var Berta, hon var gift med en bror till min far och således min faster, den bästa faster man kunde ha.

Tack Bertha för alla trevliga och förtroliga stunder vi fick tillsammans!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses! 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards