oskmar

Alla inlägg den 28 september 2018

Av Elsa Mårtenzon - 28 september 2018 17:31

 

En fin sommarkväll på Michaels båt 2014 i augusti, solnedgång...

 

 

 

Det har varit en dag med sol och blåst, ibland vita vågor på sjön. Jag har hållit mig inomhus och jobbat på där, och har därför inte känt om det varit kallt eller varmt.

Termometern är det ingen mening att kolla på när solen skiner rätt på den.

När jag gått ut på bron har jag känt att, sommarvärme har det inte varit, inte väntat heller.

Nu är kvällen kommen och himlen är i stort sett helt molnfri. Solen skiner på holmarna på andra sidan sjön strax innan den försvinner bakom bergen. Vinden har avtagit en hel del nu och det är 1,5 plusgrader.

 

Man lär så länge man lever, det här väl inte så viktig lärdom förstås. Men jag läste i dag en historik om hur bär och svamp använts i Sverige och hur långt tillbaka som folk förstod att det kunde man ta reda på och äta.

Där fick jag förklaringen till varför Astrid Lindgren hade en Krösamaja i sin berättelse.

Det var så att hon Maja plockade lingon och sålde för att få sig lite pengar. Och i Småland där kallas lingon krösen eller kröson. Därifrån fick hon sitt namn Krösamaja.

Det är ungefär som hur Kvasthulda fick sitt namn i Dorotea. Hon gjorde kvastar och sålde.

Men jag visste inte vad lingon kallades i Småland, det är skillnaden.

 

Just nu sägs det på radion att det är våldsamma demonstrationer i Tyskland mot Erdogans besök där i dag. De protesterar mot att Erdogan kränker pressfriheten och kör med diktatorsfasoner. I Turkiet finns det inte mycket "fria ordet" i dag vad jag förstår, sägs det något som är Erdogans vilja emot så åker de in i fängelse.

 

I Danmark har det varit jättestort polispådrag i dag, jakt på en svensk registrerad bil med tre personer grovt kriminella. Det har inte framgått än så länge om jakten gett resultat, åtminstone har inte jag hört det. En av poliserna säger att det är det största polispådrag som han kan minnas. Det måste vara av allvarligare art som de jagas. Hoppas att de lyckas ta dem då.

 

Dagens namn är: Lennart och Leonard, båda namnen har förekommit i Bellvik.

Lennart Edin, född 1945 i Bellvik, son till Hans och Greta. Han har lämnat sin jordiska vandring för några år sedan.

 

Leonard, född  1899 i Bellvik, bodde under senare delen av sin levnad i Härnösand, hade ingen familj. Son till Ante Petter Rönnberg och Erika Eugenia.

 

Ha en fin fortsättning på fredagkvällen, vi ses!

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards