oskmar

Alla inlägg under september 2018

Av Elsa Mårtenzon - 14 september 2018 19:19

 

Vacker soluppgång i morse och marken vit med frost...

 

 

 

Bra väder med sol, men en regnskur på sena eftermiddan. Vinden har varit blygsam och kommit, ja, jag vet inte varifrån för jag har inte kollat.

Nu är klockan 20.30, det är 5,3 grader varmt och nästan ingen vind alls, stora och mörka moln på himlen.

Marken vit med frost i morse och färggrann soluppgång.

 

Jag har haft främmande på eftermiddan och de har nästan nyss åkt hem till sitt. ( Nej det stämmer inte för jag har gjort ett långt uppehåll här)

Det var Anita och Kjell som meddelade i går att de skulle komma med en blomma. Klart att jag säger välkommen då, det hade jag gjort om de inte kommit med en blomma också. 

De kom klockan fyra och hade med sig en vacker orchidé, (jag har ju aldrig sett efter hur det blomnamnet stavas, hoppas det blev rätt).

Vi pratade och pratade och det ena samtalsämnet bytte av det andra. Det är som om vi  alltid skulle känt varandra hur länge som helst, men har inte träffats förrän i sommar.

Vi har inga gemensamma minnen, men pratar minnen ändå, var sina minnen, plus allt möjligt annat.

Till slut frågade jag Kjell om han kände sig utesluten, men han hade varit i Bellvik under så många år, att han hängde med ändå, sa han.

De har varit här den här veckan för att göra vinter och kommer inte igen förrän det börjar grönska nästa vår.

Tack snälla Anita och Kjell för den vackra blomman och för besöket!

 

Sedan de åkt härifrån har jag försökt hitta på något till middag, det blev väldigt enkelt det.

Nu har jag gjort en kaka som jag ska bjuda på i morron när det främmandet kommer, jag tror att de är från Stockholm, glömde fråga när hon ringde. Det blir också spännande.

 

Dagens namn är: Ida, det fanns en gång en med det namnet Bellvik.

Hon hette Ida Dorotea Enoksdotter, född 1871 i Granliden, Dorotea, kallades Ida. Hon gifte sig till Bellvik med Lars Johan Wiklund, född 1854 i Bellvik. Paret hade nio barn. Ida dog redan när hon var 48 år gammal.

 

Ha en fin fortsättning på fredagkvällen, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 13 september 2018 19:20

 

Så här fin blev Anitas och Kjells hus i Bellvik sedan de tagit bort den gamla beklädnaden och lämnat timret fritt, en riktig prydnad på byn blev det.

Anita jag sätter på kaffepannan till klockan fyra i morron eftermiddan, ni får gärna komma redan klockan tre för min del.

 

 

 

I dag har det varit solsken och på en del håll regnskurar, men inte där jag befunnit mig.

Men det är höst i luften nu och man får nog inse att värmen är över. Ja, om vi har tur kan det komma Brittsommar i oktober någon eller några dagar.

Nu är klockan 19.45, det är 7 plusgrader med helt klar himmel och nästan vindstilla på sjön.

Jag och Ann Cathtrine har varit i Strömsund i dag och när vi åkte hem såg vi att det regnat riktigt blöta skurar på en del ställen efter vägen. Men vi har klarat oss undan hela dagen.

 

Det har varit en rolig dag och resultatet blev kortare hår en del nya kläder och det är ju alltid trevligt att shoppa loss. Det har jag alltid tyckt, men det blir inte fullt lika mycket nu som förr, jag har inte lika många möjligheter "klä upp" mig som förr. Allt har sin tid.

 

Har nyss hört på nyheterna att det nu finns ett preliminärt valresultat, bara länstyrelsens kontrollräkning återstår och beräknas vara klart till helgen.

 

Så nu återstår den allra krångligaste i regeringsbildning som någonsin varit i Sverige.

Och jag bara undrar, hur ska det gå?

Ett är säkert att det kan ta tid. "Sprattelgubben" var tvärsäker i söndagskväll, han som backat mest av alla. Men det kanske inte blir så enkelt som han trodde, man ska nog inte ta ut segrar i förväg.

 

Dagens namn är: Sture, i Bellvik har det funnits en med det namnet. Han var son till Helga och August Karlsson och yngst i en syskonskara på sex stycken.

Sture flyttade till Vilhelmina som ung, där han jobbat och haft sin familj. Han lämnade jordelivet för några år sedan.

 

Ha en bra fortsättning på torsdagkvällen, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 12 september 2018 17:31

 

Förra sommaren var det mera blommor än löv på blommande buskar, i sommar har det varit tvärtom...

 

 

 

Oj, vilket blött dygn det här har varit och är fortfarande!

Det var stora vattenpölar i morse redan klockan sex och regnet har fortsatt hela dagen, med något ynka uppehåll. 

I regnmätaren är det nu 18 mm och plaskblött på gården med stora pölar.

Det är regngrått runt omkring mig och fortsätter regna. Det är 7,8 plusgrader och knappt märkbar vind, så knapp att jag genom fönstret inte ser varifrån den kommer.

 

I morse fick jag börja dagen med att ringa och göra om planerna som andra hade satt mig i. Det gick bra, ingen satte sig på tvären och det var ett datum som det var viktigast att jag höll mig till, ingen var däremot.

 

I dag har det varit två presskonferenser på radio och TV, som jag följde med stort intresse. Det var den förste trevaren mot en lösning, men det var en trevare som vi inte sett slutet på ännu.

Fortsättning följer. 

Ännu är inte alla röster räknade och ett mandat har hoppat fram och tillbaka hela dagen. Antagligen är inte resultatet klart förrän tidigast fredag tror de som räknar.

 

Nu har SD:s gruppledare varit ute och spått framtiden för Sverige. Rubriken är: "Seger eller död."

De orden använder han, men är ett citat sedan Churtchils tid som verksam under andra världskriget. 

SD:s talesman beskriver dessutom Sveriges och Europas historia på ett sätt att historikerna häpnar över historiens förfalskning av denne man.

Det verkar som att han tänkt, går det så går det.

Men han har fått stort motstånd på sociala medier, bland annat av historiker i Sverige.

Hans lånade citat kan man uppfatta som att han vill skrämmas. Är det krig han hotar med? Hahaha...

 

Dagens namn är: Åsa och Åslög.

Kjell, bördig från Bellvik och Evy har en dotter som heter Åsa.

 

Åslög, det är inget namn som funnits i Bellvik eller Nybäcken.

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 11 september 2018 17:44

 

Höstlöven kommer mer och mer nu...

 

 

 

I dag har inte vädret varit speciellt roligt, grå himmel och regn i luften av och till.

Under natten var det regn och det skvalade på rätt ordenligt.

Nu är klockan 18.00, det är 12 grader varmt, vinden är måttlig och kommer från sydost.

Just nu tittar solen fram.

Uppehåll, nu är klockan 20.00, fick besök...

 

Det ältas flitigt om valets resultat nu och hur landet ska regeras. Ännu är ju inte rösterna färdigräknade, i dag sägs det att tidigast fredag kan det vara klart.

Det blir spännande att få se hur de ska komma överens om regeringsinnehavet, svenska folket har i dag sagt sitt i en op. undersökning och det resultatet tror jag är det enda raka i det här läget.

 

I dag skulle vår yngsta syster Anna Greta ha fyllt 70 år, men tyvärr gick hon bort redan när hon var 49 år.

Jag har varit på hennes grav i dag med rosor från Gunnel och mig. Saknar henne mycket och känner mig alltid gråtmild när jag tänker på henne, trots att det nu är många år sedan hon lämnade oss.

 

Jag var på väg att fara till Åsele i dag och hälsa på, men jag fick inte komma för Gunnel var jätteförkyld och ville inte smitta mig, det får bli en annan gång i stället.

 

Jag fick påhälsning för två timmar sedan, Tim, Freja och Malin, Tim var ute på en ny tur med sin tidningsförsäljning. Innan han åkte hem till Dorotea hade han sålt för över 23 000 kronor sammanlagt och var jättelycklig. Han är enträgen och var nu uppe i det dubbla när det gällde premier.

 

Dagens namn är: Dagny och Helny, ingen Helny, visste inte ens att det fanns ett sånt namn i almanackan.

Däremot Dagny, född 1909 i Nybäcken. Gifte sig till Bellvik med Elis Näsström, född 1902 i Bellvik, närmaste grannar till Näset.

 

Ha en bra fortsättning på tisdagkvällen, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 10 september 2018 17:35

 

I den här stugan har jag uppehållit mig i dag...

 

 

 

Det har varit så varmt och skönt i luften i dag. Ganska friska vindar men från söder och därför inte kyliga. Inget solsken, men det har jag inte behövt eftersom jag hållit mig inom fyra väggar.

Nu är klockan 19.35, det är 16 grader varmt, fortfarande sydligt friska vindar. Det finns några få blåa fläckar på himlen och molnen flyger omkring i snabb fart.

Just nu pågår det en regsnskur.

 

I dag har jag bakat tunnbröd och inte gjort mycket mera än det. Har varit helt utan ett bra tag. Det är jag absolut inte van vid, utan är van att ha tunnbröd sedan födsel och ohejdad vana.

Jag äter inte tunnbröd som en galning för det, men det hör till att jag har ett litet lager i frysen, annars känner jag mig brödlös och kanske även rådlös.

 

Ja, valet i går det blev en rysare, alldeles för jämt skägg!

 

Det enda glädjande var att SD inte blev så stora som de inbillade sig att de skulle bli. De trodde ju själva att de skulle nå minst 30% och till och med att de skulle kunna bilda regering.

Men Gud bevare mig oss andra från det, det finns mycket under ytan där, men som de försöker dölja för folket. Det har kommit fram en hel del skummisar under valrörelsen, som inte är anständigt alls för ett seriöst politiskt parti. Det är inte ett vanligt parti!

Men tyvärr fick de alldeles för många mandat ändå! Och kan ställa till en hel del i fyra år framåt.

 

Det blev en lång valvaka, jag släckte lampan kvart över ett i natt och ändå satt jag inte till slutet på grund av att jag skulle baka tunnbröd i dag och tyckte att jag behövde sova litegrann i alla fall.

Men från halv två till halv fem blev inte så mycket direkt, tur att man är seg och inte känner efter såå noga.

 

Dagens namn är: Tord och Turid, ingen Turid känner jag till.

Men hade ett "svågerämne" en gång i tiden som hette Tord. Det var det närmaste jag kunde komma dagens namn.

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 9 september 2018 17:14

 

Grattis på namnsdagen Anita!

 

 

 

Det har varit en gråregnig dag på morron, bara lite, mest duggregn. På sena eftermiddan har himlen blivit mer och mer blå och solen har gjort sitt stundtals.

Nu är klockan 18.00, det är 16 grader varmt i skuggan, vinden är sydostlig. Just nu solsken.

 

Hela dagen har jag tillbringat framför TV:n och växlat mellan kanalerna 1:an och 4:an, där det helt och hållet handlat och dagens val, samt tillbakablickar och framåt och de eventuella problem som medföljer ett val som verkar vara vår tids ödesval.

Ibland har jag sett TV:n från motionscykeln för att samtidigt vara nyttig vad gäller motionen.

Samt har två stycken ringt och vi har pratat politik, en på morron och en på eftermiddan, för övrigt har det varit jag och TV:n.

 

Jag har sett på alla debatterna och utfrågningarna och en av partiledarna har gett mig någon form av ett barndomsminne, lustigt nog.

Jag har inte kunnat definera var minnet låg på för nivå eller vad det bestod av.

Men, i går kväll ljusnade det i min skalle när jag såg vederbörande igen. Och jag såg tydligt en leksak från min barndom som framkallade minnet. 

Bland de få leksaker jag hade var det en sprattelgubbe i papper med ett snöre som man kunde dra i och då sprattlade ben och armar på gubben, samt rörde sig kinderna i ansiktet som då framkallade ett smilande ansikte.

Där, hade jag partiledaren som påkallade minnet från barndomen, hahaha.

Ja, jag tyckte nog mera om sprattelgubben jag hade som barn, det kan jag livligt erkänna.

Nu är det upp till dig att gissa vem partiledaren är!

 

Det är tur att jag är van vid sena kvällar, jag lägger mig alltid runt midnatt. I kväll kommer det nog bli något senare ändå. Men jag har ju vanan inne så det kommer att gå hur bra som helst.

Klockan sex i morronbitti då slår jag på nyheterna och hör på eftersnacket om resultatet och det är inte utan att jag bävar. Mer än jag någonsin gjort när det gäller ett valresultat. Jag kommer att hålla tummarna hela kvällen!

 

Dagens namn är: Anita och Anette. 

Grattis på din namnsdag Anita och tack för senast! Du sa att ni brukar läsa min blogg, därför tror jag att gratulationen går fram.

 

Det har funnits en med namnet Anette i Bellvik. Hon var dotter till Hugo och Helfrid och född i Bellvik.

Hon har bott och arbetat i Uppsala, men gick bort för några år sedan.

 

Ha en bra fortsättning på söndagskvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 8 september 2018 18:24

 

I kväll har Michael och två andra älgjägare varit hit en sväng sen de kom från "älgskogen". Undrar om de får tid att åka ut med båten nån kväll i veckan?

 

 

 

Inte mycket sol idag men 16-17 grader varmt. I morse var jag omgärdad av dimma igen och det började bra med solsken när den lättat. Det blev ändring på det efter ett tag och sedan har det varit molnen som dominerat.

Nu är klockan 19.30, solen kom just nu fram, åtminstone tillfälligt. Vinden är nordlig och det är 16 grader varmt.

 

I dag har jag haft besök av Alva och Ulf. Ulf skull kolla vad det var för fel på billyset och det var enkelt avhjälpt. Men nu kan det få räcka med överaskningar i den vägen ett tag, den här veckan har jag känt mig otursförföljd.

 

Ett överraskande telefonsamtal har jag haft i dag. En kvinna som jag aldrig pratat med tidigare ringde och frågade om hon och en väninna fick komma och hälsa på nästa lördag.

När hon berättade vem hon var blev jag riktigt glad, historienörd som jag är. Hennes far var född i Bellvik 1919, han begav sig till Stockholm i unga år. Jag kände honom inte men vet ju mycket väl vem han var och såg honom ju om somrarna när han var här och hälsade på sin släkt.

Hon hade hört att jag hade ett gårdsmuseum och skulle vilja komma hit och titta där och återuppleva Bellvik igen.

Hennes far med familj bodde i Stockholm när han fortfarande levde, antagligen bor hon där nu också, det frågade jag inte om.

Hon har inga släktingar kvar i Bellvik, därför är det ju extra roligt att hon vill komma hit ändå, tycker jag. Nu när jag kollar i Bellviksboken ser jag att hon och fadern var till Bellvik 1999 sista gången. Det var hennes kusin som upplyste mig om det när jag höll på med boken.

 

Jag skulle ju berätta om något kul från det vi var hos Manfred och Sylvia i Nybäcken i gårkväll.

När vi stod där och tittade mot den spegelblanka sjön började plötsligt Manfred ropa mot sjöstranden: "Kom, kom, kom". och vattnet började koka av en massa fisk ända intill strandkanten. Vi gick närmare för att titta, Manfred gick in och hämtade mat som han kastade ut i vattnet. Fiskar högg efter den begärliga maten som galna och det bubblade hejvilt i vattnet.

Inte trodde jag att man kunde dressera fiskar i sjön och att de skulle höra när han ropade på dem och komma simmande mot stranden i mängder.

Men nu har jag sett det men egna ögon.

 

Dagens namn är: Alma och Hulda, ingen Hulda känner jag till.

Men Alma, född 1884 i Bellvik. Gift med Erik Amandus, född 1866 i Bellvik.

Paret hade ett barn, Anna Katarina, född 1920 i Bellvik.

 

Ha en fortsatt trevlig lördagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 7 september 2018 22:41

 

Solig och grann kväll...

 

 

I morse var jag omringad av dimma, men desto grannare dag blev det. Solen kom och svepte bort dimman i ett nafs och det har varit en fantastisk dag.

För att inte tala om kvällen, inte den minsta rörelse på sjön, varken under dagen eller kvällen.

Det är så vackert på kvällarna när vi kommit in i september och det är vindstilla på sjön med alla klara och tydliga spegelbilder. Det går inte att beskriva med ord, det måste ses!

 

Nu har jag sett på valdebatten i två timmar och det var, tycker jag, jobbigt. Det blir utan vett och sans kan jag tycka när det verkar som att en del ska skrika sig till en valseger.

Varför kan man inte prata sansat utan att gå upp i falsett och skrika sig fram och i mun på varandra?

Nää, det samtalsläget gillar jag inte, jag gillar inte heller att man ger upp hånskratt åt varandra. Jag röstade förra veckan och det säger jag, att debattörerna i kväll skulle inte kunnat få mig på andra tankar.

Jag tycker inte om när de får "tokögon" och spelar över!

 

Nils Gunnar, Ingrid och jag har varit bjudna till Manfred och Sylvia i Nybäcken ikväll. Det var mysigt och trevligt och vi upplevde något ovanligt och kul där.

Men det ska jag berätta om i morronkväll, nu är klockan sen och jag måste lösa korsord, surfa på nätet, läsa och titta lite mera på TV innan jag gör kväll. Jag återkommer i morronkväll.

 

Dagens namn är: Kevin och Roy, jag känner inte till några med de namnen.

 

Ha en bra fortsättning på sena fredagkvällen, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards