oskmar

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2018

Oktober 20181018 solig och grann dag

Av Elsa Mårtenzon - 18 oktober 2018 17:33

 

En oktoberdag medan löven ännu hängde kvar. Vackert på sjön som synes...

 

 

 

En mycket fin höstdag igen! Det har varit soligt och grant hela dagen tills för en stund sedan.

Vinden har kommit från sydost och var frisk på förmiddan. Nu har den avtagit avsevärt. Det har varit omkring 7-8 grader varmt.

Just nu är himlen så gott som helgrå, aningens lucka i molntäcket i öster och i sydväst.

Nu är sjön nästan helt lugn, det är 5,4 grader varmt.

 

Man häpnar över de nyheter som florerar på radion och TV:n! Eller gör man det förresten? Nej, men det blir bara värre och värre och man undrar hur det kan finnas folk som är så fri från moral och samvete?!

Nu har det framkommit att flera storbanker i Europa är misstänkta för den största stölden från skattebetalarna i modern tid. De har begärt och fått skatteåterbäring på skatt som de aldrig betalat in, det ska ha pågått minst i ett decenium, 70 miljarder lågt räknat. Det är inga småpengar det rör sig om. De som fifflat med skattepengarna är bankchefer och advokater, bl a är SE-banken i Sverige en av de misstänkta. Nyss hörde jag på radion att SE- banken förnekade inblandning. Men det sätter jag inte stort värde på för så låter det alltid. Alla förnekar brott om än man står och ser på att de gör brottet.

Det kommer att bli svårt att sätta dit dem och den utredningen tar nog åratal och slutar väl med att det avskrivs. Det finns skurkar och så finns det storskurkar och där man minst anar det!

Usch och fy! Det hade blivit mycket välfärd för de pengarna, skolor, sjukvård och äldrevård. Värst utsatt för stölden var visst Tyskland, om jag hann höra rätt.

 

 

Efter nyheterna...

Nu är det mörkt och 5 grader varmt, molnen försvinner mer och mer. Det ska bli en kall natt långt ner i landet säger väderrapporten på TV. 

 

Dagens namn är: Lukas och då finns det en med anknytning till Bellvik som bär det namnet. Det är ett av min brors barnbarn som heter Lukas.

 

Ha en fortsatt fin torsdagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards