oskmar

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2018

Oktober 2018 10 28, sol hela dagen

Av Elsa Mårtenzon - 28 oktober 2018 17:25

 

Men titta, en sån fin guldgata jag har över sjön ikväll!

 

 

 

Vilken solig och vacker dag!

Att det ser ut så här den 28 oktober är ju en ren ynnest. Inte ett moln på himlen på hela dagen och sjön har inte rört sig det minsta lilla förrän det blev kväll. En liten ynka krusning bara på vattenytan när kvällen infann sig.

Det var 6 grader kallt i morse och halva månen befann sig högt på himlen, vitblek på grund av ljuset.

Nu när mörkret lagt sig över gården är det 8,9 minusgrader och jag ser inte sjön. Men stjärnorna och den kopparröda månen ser jag, och nedanför månen på sjön en gata av guld. Det verkar bli en fin kväll och natt om det håller i sig.

 

I dag har Ingrid gjort mig sällskap vid elvakaffet och vi surrade om allt möjligt och hit och dit. Hon fick ett telefonsamtal till slut och fick åka iväg hals över huvud. Men kom tillbaka på eftermiddan laddad med mattrasor i kassar, hon ska väva på övervånignen i museet. Jag gav upp en del varp i vävtolen för ett antal år sedan, det ska hon väva upp nu och då kommer den till nytta.

Jag bryr mig inte om att snubbla i trasmattor längre, jag brukar säga att sedan "jag opererade bort hjärnan" för 12 år sedan så vill inte den vänstra foten till 100% alla gånger. Men det går toppenbra ändå! Hjärnan har liiite betydelse ändå!?  

 

I går när jag stökade bland pärmar och böcker där jag har en del från "skrivartiden" gjorde jag en upptäckt.

Jag hade helt plötsligt en bok i min hand som jag totalt glömt bort och knappt öppnat.

Den heter: Brödkult i Västerbotten. 

Innanför pärmen står det: Elsa! "Lite bakinsperation från Västerbotten", Sirpa Kärki och Anki Berg.

Långt bak i skallen kan jag minnas att jag hade besök och att jag fick boken, men sedan har jag glömt resten.

Jag måste ha haft mycket omkring mig just då och har därför lagt ifrån mig den, både i minnet och verkligheten, nu bara dök den upp och nu håller jag på att läsa den. Fin bok med många reportage från olika platser och bagarstugor i Västerbotten och fina bilder. Tack, tack Anki och Sirpa!

 

Dagens namn är: Simon och Simone, ingen med det senare namnet har funnits i Bellvik eller Nybäcken.

Men Bengt  som är en av mina kusiner och född i Bellvik har en son som heter Simon, som nog varit en del i Bellvik hos sin farmor och farfar.

 

Ha en alla tiders fin söndagskväll, vi ses!

 
 
Ingen bild

Gunnel

29 oktober 2018 09:00

Det var mig du fick boken av!!
Jag köpte den på den första Tunnbrödsmässan här i Åsele
för ca 3-4 år sedan.

Elsa Mårtenzon

30 oktober 2018 17:31

Tackar så hjärtligt! Isåfall hade du bett dem skriva till mig då. Tack, tack!

 
Ingen bild

Ingegerd

29 oktober 2018 10:46

Hej !
Här kommer en hälsning från Lit. Följer fortfarande din blogg med stort intresse. I torsdags hade jag glädjen att lyssna på Matti och Tjärnmyrbergaren på Ångermanlands gille i Östersund. Matti sjöng en visa om en man från Nybäcken som du hade skrivit texten till. Det berättade han för oss. Det blev en trevlig kväll på Travresturangen i Östersund. Varma hälsningarIngegerd

Elsa Mårtenzon

31 oktober 2018 17:21

Hej Ingegerd!
Vad roligt att du var och lyssnade på Matti Tjärnmyrbergarn, det var väl mycket hemlandstoner för dig det.
Låt´n från Nybäcken var väl om n´Nils Daniel, som gjorde sig en "flygmaskin". Den blev väl inte så lyckosam precis, men gubben hade nog roligt så länge det pågick. Mindre trevlig landning. Det var en av visorna som jag påtade ihop förra vintern, texten. Mattis syster Maria var med på ett hörn också, hon är mer musikalisk än vad jag är och håller koll på mina texter. Jag har en förkärlek för att få med för mycket ord, det går inte att ha hur långa verser som helst förstås. Men det finns ju sååå mycket att berätta och det här har faktiskt hänt på riktigt. Ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 12 april 16:23

    Vad sägs om vårens framfart i Bellvik? Men det kan fortfarande komma bakslag, säger jag med många års erfarenhet.      I dag har det varit blandat därovan ibland sol och ibland moln, det har inte regnat och inte snöat. Det har varit plus...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 11 april 16:21

  Det är väl det här som kallas, att det våras!    En solig morron byttes ut till en dag med både sol och moln. Plusgrader från morron till kväll, kanske även under natten. Nu är himlen helgrå så grå den kan bli, det väntas annat väder för ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards