oskmar

Direktlänk till inlägg 26 december 2018

December 2018 12 26 vacker morgonrodnad

Av Elsa Mårtenzon - 26 december 2018 14:01

 

Lagom till jul fick gårdslyktan vitt skägg, en sympatihandling med tomten antagligen.

 

 

 

Det var en sagolikt vacker morron med en mycket färgstark soluppgång. Himlen var djupröd, men jag försökte inte fånga den med min kamera, jag hade skogen mellan mig och färgprakten.

Det blev grå himmel ganska snart i dag och nu singlar det enstaka flingor i luften. De får gärna hålla sig till mängden enstaka så länge, jag har så jag klarar mig.

Termometern har hållit sig runt nollan i dag också, men inte takdropp.

 

Fler än jag såg väl 2018:s utrikeshändelser på nyhetsmorron i morse och inte blir man lycklig när man konstaterar vilka som visat sig i händelsernas centrum under året.

Trump bl a är ju endast en tragisk figur, som bl a  de senaste dagarna orsakat stort börsfall och värre kan det bli när börserna öppnar i morron. Och statsapparaten är stängd i USA på grund av att han inte får i genom beslutet att ta 5 miljarder för att bygga muren mellan USA och Mexiko. Tur att han inte är envåldshärskare efter valet i november.

Han har under sin korta tid i Vita Huset orsakat ca 60 personers avsked från administrationen, en del har avslutat sina uppdrag frivilligt på grund av presidenten, eller blivit fråntagna sina uppdrag när de inte varit med på hans galenskaper. Den främste och kunnigaste gick veckan före jul, på egen begäran. Huvva!

Ja, listan var lång och sedan finns det ju andra galenskaper som skett under året också och som pågår. Och det är ju några dagar kvar, man får väl hålla tummarna att det inte kommer värre händelser de sista dagarna på året.

 

Nu har jag kommit hem från Hoting, Maria och Larsa kom och hämtade mig i dag, jag har varit bjuden på middag där.

Vi som var där var Matti och Caroline, deras barn Brage och Hilda, jag, Maria och Larsa. Michael blev ditbjuden också men hade redan varit hos mor och far och ätit, men kom dit till efterrätten.

Vi fick god mat och åt för kung och fosterland och jag fick med mig en omgång hem också för att jag inte skulle behöva laga mat i morron. Nog blir jag lite väl bortskämd nu minsann.

På eftermiddan kom Norton hit och bjöd mig till Knackaitorpet på middag i kväll, men då hade jag redan tackat ja till middag i Hoting och bad så vackert att jag skulle få komma i morron i stället. Helt plötsligt blir man så populär att man blir bjuden på två ställen samma dag, "dä gå int´dålit då".

Just nu är det 1,2 grader kallt och månen tronar på himlen något naggad i kanten nu men vacker ändå.

 

Dagens namn är: Stefan och Staffan.

Stefan har stuga i Bellvik och gifte sig här på plats i sommar. Han är barnbarn till Yngve och Naimie Östlund. Stefan bor i Hoting.

 

Staffan var son till Herbert och Viola Östlund i Bellvik, Staffan bodde på sin hemgård, men gick bort för några år sedan. Huset är nu sålt men står för det mesta tomt.

 

Ha en fortsatt fin annandagskväll, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards