oskmar

Alla inlägg den 21 januari 2019

Av Elsa Mårtenzon - 21 januari 2019 17:49

 

En annan vinterdag ett annat år, 2015 i mars.

 

 

 

 

Nästan 31 grader kallt i morse och 30 grader kallt kvart i tolv på i gårkväll. 

Nog är det väl vinter nog då? Det har varit mellan 25 och 26 under dagen, tur att man har förmånen att jobba inomhus, såna dagar.

Superblodmånen i morse, ja visst passade jag den. Men den var inte så blodröd som jag hade hoppats på för det var lite "visset" på himlen. Jag såg ju hur den förmörkades eftersom och hur mörkt det blev utan månljuset. När den sedan kom i sitt rätta tillstånd var den nära och stor och det blev ljust av månskenet igen.

Just nu är det 26 grader kallt, jag ser månen men det är inte helt ren himmel nu heller. Det har det faktiskt inte varit under dagan heller riktigt, trots att det är så kallt. 

Men solen har jag sett ändå.

 

Jag har bakat bullar i dag, men det fick bli en snabbulle för regeringsförklaringen och det som tillhör den "tillställningen" har tagit en stor del av dagen för mig.

En snabbulle gör jag så här: 

Jag gör en vetedeg på en halv liter mjölk, på vanligt sätt. När den jäst klart häller jag den i en långpanna, plattar till den och klipper den och låter bullen jäsa igen.

Sedan stoppar jag ner kanel/smör/sockerfyllning i "klippen" på hela bullen. Penslar och pärlsockrar.

Gräddar den i 200 grader i 15 - 20 min beroende på vilken ugn man har.

Skär den i längder när den kallnat ordentligt, fryser i lämpliga bitar. Och till fikat skär jag bullskivor. Den blir saftig och är snabbgjord. Prova får du se!

 

Nu har vi en regering efter fyra månder och har fått veta vilka de nya statsråden är. Några är nya och resten är nygamla.

Nu får man hoppas att det går bra framöver och att det händer positiva saker.

De andra kommer väl vässa sina "klor" och klaga och hota, som vanligt, för en opposition ska ju opponera. Bara det är då vettiga klagovisor som kommer för att något ska bli bättre.

Förra omgången blev jag väldigt less på att höra att, allt var för lite eller för sent. Och då hade man haft åtta år på sig att ta tag i precis detsamma förut, men det hade inte hänt.

 

Dagens namn är: Agnes och Agneta, till er som heter så säger jag grattis!

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards