oskmar

Alla inlägg den 17 februari 2019

Av Elsa Mårtenzon - 17 februari 2019 18:26

 

Skymningstimman, när de förr brukade berätta kusliga spökhistorier för varandra. Inte riktigt samma nöjen som det bjuds på numera.

 

 

 

Det har varit perfekt väder ute i dag, ingen blåst men solsken.

Men skam till sägandes så har jag inte varit utomhus det minsta, det blev inte riktigt nån tid över till det.

Under natten var det månsken och klar himmel och ett par minusgrader.

Just nu när klockan är 19.15 är det 3,8 grader kallt men månen är tyvärr höljd i ett töcken, jag ser den men väldigt svagt. Det blir antagligen ingen månskensnatt då.

 

Jag har haft matgäster här till middan och nu är det undanstökat och det är bara "jobbet" här som är min uppgift för i kväll, sedan är jag "ledig".  

 

I gårkväll var jag alltså på 60-årskalas och det var jättetrevligt. Jag kan varmt rekommendera restaurangen "kåtan" på campigen i  Dorotea som matställe  och festställe. 

Där serveras numera dagens lunch och man kan beställa för olika tillställningar som födelsedagar m m.

 

I Bellviksboken har jag ett avsnitt som jag kallar: Det berättas.

Det är små korta historier som hänt i byn, de har hänt på riktigt men kan vara lite extra kryddade, en av dem ska ja berätta här i kväll.

 

Amandus och Bojan hade köpt sig en ny TV för att ha i Bellvik och skulle göra sig av den gamla.

Det berättade Amandus när Göte och jag var där en gång för ett antal år sedan, resten citerar jag från boken.

"Amandus hade en trasig TV som han ville göra sig kvitt. Han visste mycket väl att man inte fick göra det som han planerat. 

Han och frun skulle ut på sjön för att meta en vacker sommadag. Han tog med sig apparaten i båten och körde på metarstället, där han kastade TV:n i sjön.

"Men inte i h-----e sjonke den"!

Han blev tvungen att fiska upp den i båten igen.

Han satte den framför sig och de började meta. 

Då kom det en motorbåt sakta emot deras båt, när han såg att det var Amandus, så stannade han.

"Men ha du TV:n vä dä?. sa n´Albin Belander.

Amandus som var fyndig på många sätt svarade: "Men gôsse, vet du int`att det ä fotbolls VM du"!

TV:n tog han med sig hem igen.

Vilka många goda skratt Amandus bjöd på när Göte och jag hälsade på hos dem. Vi skrattade så tårarna rann på oss, inte minst på Bojan, trots att hon nog hört historierna mer än en gång. Och han kryddade sina historier för att vi skulle skratta gott åt dem.

 

Dagens namn är: Alexandra och Sandra, jag säger grattis till er därute med dessa namn!

 

Ha en fortsatt fin söndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards