oskmar

Alla inlägg den 9 mars 2019

Av Elsa Mårtenzon - 9 mars 2019 17:02

 

Solens strålar vederkvicker själen...

 

 

 

I morse var det trevligt att få vakna till solsken efter gårdagens envisa snöfall.

Nja, jag var ju naturligtvis uppstigen före solen, än så länge hinner den inte upp före mig.

Det har varit en utmärkt fin dag med sol och bara några grader kallt.

Genast på morron yrde snön omkring i blåsten, men vid elvatiden avtog blåsten och dagen har varit perfekt vädermässigt.

Jag var ut mitt på dagen och skottade fram bron på museet och där låg en halv meter snö, ihoppackad av blåst och mängd, men jag besegrade den pö om pö.

Just nu är det 7 grader kallt, solen skiner fortfarande och nu strålar den som mest på holmarna på andra sidan sjön.

 

I dag fick jag besök av Kerstin och Ida som ville får fylla två vattendunkar med vatten. Deras vatten hade frusit till stugan, eller om det var pumpen, de var inte riktigt säker.

Det är ju typiskt den här tiden på vintern att det finns en benägenhet för att vattnet ska frysa. När man egentligen tror att faran är över, då blir man kanske överraskad när man öppnar vattenkranen.

I så fall kan det bero på att det töat undan en massa snö för ett par veckor sedan  och att det bildats fläckar utan snö som är känsligt om det blir riktigt kallt. Risken är större när man inte bor jämt i stugan och allt blir stillastående i rören.

 

Det är nog ändå lindrigt nu för tiden, annat var det förr när det fanns djur fullt i en ladugård, som det behövdes mycket vatten för.

Så var det för mamma många gånger och det var verkligen hennes fasa när det inte fanns vatten. Dessutom var det så dumt att vägen upp till övre gården gick över vattenledningen, det fryser lättare då.

En del vintrar blev brunnen tom på vatten, då minns jag att mamma fick tina snö för att ha till korna och övriga djur. De som har provat att tina snö vet hur mycket vatten det blir av det. Det gäller att inte tröttna i första taget, det blev oändiga turer innan murgrytan var full med vatten.

En vinter minns jag att pappa byggde en jättestor trälåda som han satte medar på och spände för hästen och körde vatten i den från sjön. Det skvimpade bort en del så det räckte inte med en tur.

Ja, fy sjutton vad de fick slita förr och nu klagar vi för lite och ingenting.

Som jag igår när snön vräkte ner timme efter timme, ändå kom Anders hit på kvällen med traktor och snöslunga och tog bort det som jag inte klarat av.

 

Vi är bortskämda numera, förr hade de inte tanke på att det skulle vara lättsamt. Och det var ungefär lika för alla och de bara fann sig i det hårda arbetet och stretade på.

Vad vi har fått det bra och det ska vi vara tacksamma över och vara rädda om!

 

Dagens namn är: Torbjörn och Torleif, jag säger grattis på namnsdagen till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt trevlig lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards